איך להשיג אושר?!

למה הכל רע? חקר הטבע מראה לנו שכל חלק שלו מנוהל בצורה תכליתית, ומטרתית. בדומה לפרי שגדל על העץ, ש"ניהולו" שואף להגיע למטרה סופית נעלה, הבשלה. אבל המצבים הקודמים להבשלה מראים הופכיות צורה להבשלה הסופית. יתרה מכך ככל שהפרי מתוק יותר בסוף התפתחותו, כך הוא מר ומכוער יותר בשלבי הביניים.

בהמה מתפתחת מהר בעוד שתינוק נולד חלש, תלותי ומתפתח במהלך שנים רבות. מי שלא מכיר את התוצאה הסופית של התפתחותם, יאמר שהבהמה תמיד ובכל תתעלה על האדם. מכאן אנחנו למדים שהטבע מנהל את ההתפתחות בצורה תכליתית, מטרתית, מבלי לקחת בחשבון את צורות הביניים אלא רק את התוצאה הסופית והיחס הטוב של הטבע כלפי הנברא אינו מורגש עד לגמר ההתפתחות ממש. ניהול כל חלקי הטבע הוא תכליתי וטוב, אולם עובדה זו מתגלה רק בסוף ההתפתחות ורק אלה שמשיגים את סוף התפתחותם, המקובלים, יכולים לראות את העולם בצורתו הסופית והטובה.

ישנן שתי דרכים של התפתחות: על ידי ייסורים או על ידי מאמצים

המחשבה של הטבע היא להביא אותנו להידמות לתכונתו של הטוב המוחלט. לצורך ההשגה הזאת הוכנו עבורנו שתי דרכים של התפתחות:

  1. דרך ייסורים: התפתחות איטית ובלתי מודעת תחת השפעתם של ייסורים עד להכרה בהכרחיות של הטוב.
  2. דרך הטוב: התפתחות מהירה ונעימה בהכרה להידמוּת לטבע.

המטרה הסופית היא הכרחית ונקבעה מראש. אין שום אפשרות להתחמק ממנה. הטבע מנהל אותנו בנוקשות בדרך של ייסורים או בדרך של טוב. הטבע מגלה בנו את האגו, את הכוח הרע ואילו את הכוח הטוב עלינו לגלות ולהפיק מתוך הטבע על ידי הרצונות והפעולות שלנו.

ייעודה של חכמת הקבלה, לפתח אותנו על ידי הכוח הטוב. באמצעות לימוד חכמת הקבלה האדם מגלה שדווקא האגואיזם הטבעי שלו מפריע לו להתפתח בצורה שלווה למצב המאושר שאליו יועד על ידי הטבע. היסוד של כל הרע זו אהבה עצמית שנקראת אגואיזם, התכונה הזו מנוגדת לכוח הכללי של הטבע, לטוב. לכן הסיבה לכל הייסורים נעוצה בהבדל בין כל התכונות הרעות של האגו לבין התכונות הטובות של הטבע. בכך שמקובל מתקן בתוכו את הרע, את "האגו", כך שיהיה דומה לטוב של הטבע, במעבר מאהבה עצמית לאהבה כלפי כולם, הוא מגלה בכך את התענוג הנעלה ביותר ואת הרגשת הנצחיות. התיקון שלנו ממומש באיחוד, לכן איחוד עד לאהבת הזולת ממש מצווה לנו כחוק הכללי של הטבע. בתוך האיחוד אנחנו מגלים את הכוח הטוב של הטבע, את הבורא.

השוני בין חכמת הקבלה לבין יתר השיטות, הוא במטרה. כל הטבע שלנו זה רע, ועלינו לתקן אותו לטוב, אחרת הרע ישמיד אותנו. חכמת הקבלה מבטיחה הצלחה ואושר לאלה שמשתמשים בה, מפני שאדם שהשיג את "אהבת הזולת" קרוב לכוח העליון של הטבע, לכוח הטוב, הוא משתחרר מהרגשת עולם הייסורים שלנו ומרגיש את העולם הרחב והנצחי של השפעה והכוח העליון. מכאן אנחנו רואים, שחכמת הקבלה משרתת על הצד הטוב את האדם שמשתמש בה ובכלל לא משפיעה על אלה שלא משתמשים בה.

על בסיס מאמר של בעל הסולם "מהות הדת ומטרתה".

 

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest