דף הבית / קבלה ומדע / מציאות מדומה / איינשטיין וטאגור על תפישת המציאות

איינשטיין וטאגור על תפישת המציאות

einstein_tagor_73x99.jpg קטע מתוך שיחה בין השניים

איינשטיין: אתה מאמין בבורא שמבודד מהעולם?

טאגור: לא מבודד. האישיות הבלתי נדלית של האדם משיגה את היקום. לא יכול להיות שום דבר שהאישיות האנושית לא יכולה להשיג. זה מוכיח, שהאמת של היקום היא האמת האנושית.

כדי להבהיר את המחשבה שלי, אשתמש בעובדה מדעית אחת: החומר מורכב מפרוטונים ואלקטרונים, שביניהם אין כלום, אבל החומר עצמו יכול להראות אחיד, בלי חיבורים במרחב שמחברים אלקטרונים ופרוטונים בודדים. כך גם האנושות מורכבת מבני אדם פרטיים, אבל ביניהם קיים קשר של יחסי אנוש, שמעניק לחברה האנושית תכונת איחוד של גוף חי. היקום כולו גם מחובר אלינו. זהו יקום האדם.

… המדע הוכיח, שהשולחן הוא גוף קשיח רק למראית עין, ומכאן נובע שמה שהשכל האנושי תופס כשולחן, לא היה קיים אם לא היה קיים השכל האנושי. כמו כן יש להודות שהקיום האלמנטארי של השולחן הוא לא אחר מאשר מרכזי כוח חשמליים רבים שנעים כל אחד בנפרד, ולכן גם השולחן משתייך לשכל האנושי.

במהלך השגת האמת מתרחש הקונפליקט הידוע בין השכל האנושי האוניברסאלי לבין השכל המוגבל של אדם פרטי. תהליך השגה בלתי פוסק מתרחש במדע, בפילוסופיה ובאתיקה שלנו. בכל מקרה, גם אם הייתה קיימת איזושהי אמת מוחלטת, שאינה תלויה באדם, אז מבחינתנו היא לא הייתה קיימת.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest