דף הבית / המשבר ופתרונו / איחוד במקום נדבה

איחוד במקום נדבה

שאלה: אתה דיברת על כך, שכסף מהווה יחידת מטבע מיושן, ושהחברה הולכת לקראת יצירת מטבע חדש שיהיה מבוסס על כוח שיתוף פעולה הדדי של בני אדם. אחד החששות הגדולים ביותר שקשורים לכסף, זה הפחד שהוא לא יהיה. כיצד המטבע החדש יכול לעזור לאדם להתגבר על פחדים מסוג זה?

תשובתי: הפחד אינו תלוי בכמות השטרות שקיימים אצלי. זוהי תופעה פנימית, פסיכולוגית. האדם תמיד בודק את עצמו ביחס לסביבה, לכן הוא בכנות מאמין, שעם כמות גדולה של כסף, כיסוי, הוא ירגיש את עצמו בטוח יותר ויחשוש פחות.

לחלק גדול מאוכלוסיית העולם היה עוזר להיפטר מהפחד, מה שנקרא, סל של דברים הכרחיים לחיים. ואת כל ההוצאות שמעבר לסל הזה האדם היה משלם בעצמו, כפי שזה נהוג עכשיו בקופות חולים ופנסיות. יכול להיות, שאפשר לפתור חלקית את השאלה הזאת על חשבון אלה שהכנסתם היא מעל לממוצע. אבל הפעולה הזאת חייבת להיות מלווה בהסבר ובחינוך האוכלוסייה.

שאלה: עד עכשיו האדם החשיב באמת את הכסף ככוח מניע. ואילו כאן מדובר על משאב חדש, שממנו אנחנו כביכול התעלמנו, לא לקחנו בחשבון.

תשובתי: אנחנו תמיד מציינים אירועים חשובים בישיבה סביב השולחן. כאן האדם כביכול מקבל "כיבוד" כללי. זו לא סתם נדבה של השכבות העשירות לעניים, אלא פעולה של חיבור, השתתפות של כולם. בזה אנחנו מעלים את העָם לדרגת הבנה אחרת: איך להשיג כאלה חיים, שהכסף יהיה שייך לכולם ולא שייך לכל אחד בנפרד.

מצד שני, הפעולה עצמה צריכה להתבצע בשיתוף פעולה. אני בהחלט הייתי מעמיד את קבלת סל המצרכים כתנאי להשתתפות בחינוך אינטגרלי, השתתפות בהרצאות וסדנאות.

כי כל הפחדים שלנו נובעים מתוך השוואה של עצמנו עם האחרים. אבל אם אני נמצא יחד עם כולם במצב אחד, אז אפילו בזמנים הגרועים ביותר אני יכול להרגיש את עצמי טוב. חוץ מזה, בחיבור אנחנו מסוגלים לגלות מקורות כוח נוספים שנובעים מתוך החיבור עצמו ומנוגדים לריחוק. אנחנו יכולים למצוא עושר חדש שלא ידענו עליו קודם לכן.

בזה שנציג לעָם את התוכנית החינוכית הזאת, אנחנו נקבל כזאת יציאה של אנרגיה חיובית, שתשפיע אפילו על שכבות האוכלוסייה האדישות ביותר. כתוצאה מזה, הם גם כן יאלצו להשתנות. באופן כזה, צעדים מוצלחים בהפיכת הרעיון של סל הצריכה לפופולרי, ישמשו כמפתח לשינוי כללי במדינה כולה.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 66, 03.09.2012

ידיעות קודמות בנושא:
הכלכלה של החברה העתידית
כמה עולה קילו של הנאה? 
הכסף הוא בסך הכול שווה ערך 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest