דף הבית / איזו חברה עלינו לבנות כאן?

איזו חברה עלינו לבנות כאן?

שאלה: כיצד צריכה החברה להיראות, האם עליה להיות חברה קומוניסטית?

תשובתי: כן, אבל זה לא אותו קומוניזם שהיה פעם בברית המועצות עליו למדנו או קראנו אצל קרל מרקס. זו חברה של בני אדם שווים וחופשיים. הטבע דורש מאיתנו הידמוּת לבורא. אנחנו לא יכולים להידמוֹת לבורא בצורת קשר אחרת, פרט לזו, שלה אנחנו קוראים בשם קומוניזם. אבל לא מדובר על אותו קומוניזם שעליו צעקנו בברית המועצות, אלא זו חברה אחרת לחלוטין של אנשים חופשיים, שמקושרים בצורה נכונה ביניהם.

הדבר החשוב, זה החינוך. בזמנו דובר על כך הרבה בברית המועצות, אבל אף אחד לא עסק בזה, אלא הייתה רק תצוגה חיצונית בלבד. ואילו אנחנו על ידי חברה כלל עולמית צריכים לארגן חינוך בדומה לטבע. לא מפני שזה טוב או רע, אלא מפני שרק באופן כזה נוכל להישמר מאסונות טבע, ומזעזועים הנגרמים על ידי התנהגות לא חכמה שלנו.

הבעיה איננה בכך שאנחנו מזהמים את הסביבה. אנחנו רואים, באיזו מהירות הטבע משתקם, אפילו באותם כמה שבועות שבהם קצת התכווצנו בייצור. הדבר העיקרי הוא שהטבע בכל מקרה יאלץ אותנו להתייחס בצורה נכונה זה לזה, כלומר להרגיש כחברה אנושית כללית אחת. לא בהמית, אלא אנושית. ולא יהיה מנוס מכך.

אני משוכנע, שהנגיף הזה לא יחלוף סתם כך, למרות שעכשיו החלו לדבר על כך שאו טו טו הוא ייעלם. אני לא מאמין בזה. ואני אומר לכם את זה ישירות. נדמה לי, שיחלפו חודשים עד שנוכל להתחיל בחיים נורמליים. נורמליים, ולא סתם חיים כלשהם. לכן עלינו לחשוב, כיצד להשיג שיתוף פעולה הדדי נכון בינינו. זו הבעיה היחידה.

כל הטבע, הוא מערכת אינטגרלית סגורה. ועד שאנחנו, בני האדם, לא נהיה תואמים לו על ידי התכונות והקשרים שלנו, הטבע יכה ויהלום בנו, יסחוט כל מה שרק אפשר. מפני שככל שאנחנו מפותחים יותר, כך הוא מתעלל בנו יותר, בכך שהוא מחייב אותנו להגיב אליו בצורה נכונה וליצור בינינו יחסים כלל אנושיים הדדיים טובים.

מתוך שיעור בשפה הרוסית, 12.04.2020

 

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest