דף הבית / קבלה לעם / ספר הזוהר / אז מי מסתיר את ספר הזוהר?

אז מי מסתיר את ספר הזוהר?

מיכאל לייטמן

כשספר הזוהר נסתר מבני האדם, מזמן כתיבתו ועד לגילויו (מהמאה ה-2 ועד למאה ה-13 לספירה), איש לא כינה אותו נסתר, כי איש לא ידע עליו כלל!

היום, כל אדם בעולם יכול לקנות את ספר הזוהר ולקרוא בו ללא כל בעיה. אז למה הוא מכונה סודי, נסתר?

בספר הזה יש הכול. הזוהר יכול לגלות לנו את העולם הזה ואת העולם העליון במלואם. הוא נכתב מגובה 125 מדרגות ההשגה של כל הבריאה, ומספר לנו על כל הדרך שלנו.

העניין הוא להבין באיזה מובן בדיוק הספר הזה נסתר. הוא נסתר מהאדם על ידו עצמו, מפני שהוא אינו מסוגל להתרכז, לכוון את עצמו בצורה נכונה כדי לראות את המתרחש בספר.

מובן שהקורא בעצמו אינו מסוגל להעמיד את עצמו מול הטקסט, כמו בכל קריאה אחרת. הוא מתבלבל בו מפני שהוא מייחס לכתוב בו תמונות מהעולם שלנו – היסטוריה וגיאוגרפיה, פיזיולוגיה ואנטומיה. הוא קושר בין מושגים, חפצים ופעולות בהבנתו הגשמית.

תארו לעצמכם מכשיר חשמלי המורכב מהמון חוטי חשמל וחלקים, וכעת תארו לעצמכם שלא חיברתם נכון את כל אותם החוטים והחלקים. האם תוכלו אי פעם להפעיל את המכשיר? מובן שלא!

הכול נמצא לפנינו, אלא שאיננו יכולים לגלות את זה, איננו מסוגלים להפעיל נכון לא את עצמנו ולא את המערכת, שאותה אנחנו מחברים בצורה לא נכונה בתוכנו. חסרה לנו הגישה הנכונה לספר הזוהר.

האדם חייב ללמוד לכוון את עצמו למיקוד חדש, להבנה, לראיה חדשה, באופן קבוע, לפני ובזמן הקריאה – ולהשתלם בזה, באופן הדרגתי, מבלי למהר.

ההכוונה הזאת חיונית ביותר, מפני שאם הוא יפתח סתם כך את ספר הזוהר ויתחיל לקרוא בו, הוא רק יתבלבל, ולאחר מכן יהיה לו קשה מאוד לתקן את הבלבול הזה ולחזור להתחלה.

לכן כל הקושי טמון בכניסה הנכונה אל ספר הזוהר.

ולכן מלווים את ספר הזוהר חומרים שמכוונים ומכיילים את כלי הקליטה שלנו – את הנשמה!

מתוך שיעור על המאמר "מבוא לספר הזוהר", 21.12.2009

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest