דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אומנות הביטול העצמי

אומנות הביטול העצמי

laitman_2009-02-17_1673_70.jpg

שאלה: כיצד ניתן לבדוק עד כמה אתה מבטל את עצמך?

תשובתי: הביטול העצמי יכל להיות פנימי וחיצוני. עליי לבדוק את עצמי, האם אני מסוגל לבטל את האגואיזם שלי רק בחיצוניות: כלומר, להיות מוכן לשרת את האחר, לעזור, לעשות כל מה שהוא אומר, למרות שאני הייתי עושה אחרת. זה נקרא ביטול עצמי חיצוני, כשאני עוצר ומחזיק את הרצון הפנימי שלי, את השכל שלי ואת האופן שבו אני רואה את המצב, ועושה את מה שאומר מישהו אחר. כמו משרת נאמן שממלא את רצון בעל הבית, למרות שהוא בעצמו היה עושה זאת אחרת, ויתכן שאפילו היה עושה זאת יותר טוב, אך הוא מבטל את רצונו בפני רצונו של בעל הבית. לפיכך, ביטול עצמי נוגע רק לפעולה עצמה, הוא פשוט מבצע את הפקודה, כמו בצבא.

אך ישנה מדרגה עוד יותר גבוהה, כשאתה מבטל את עצמך גם בפנימיות, בשכל, ואתה מקבל את השכל הזר מעל השכל של עצמך. כלומר, אתה חושב שמחשבותיו והחלטותיו נכונות יותר משלך. כל זאת אחרי שבדקת אותם והשוות את החשבונות שלך עם החשבונות שלו, ואתה רואה שהוא אינו צודק, ושהוא הרבה יותר גרוע ממך בחשבונות שלו ובמחשבות שלו. אך אתה מקבל את החלטותיו, מכיוון שעבורך הן החשובות ביותר. אתה מעריך אותו יותר מאשר את עצמך, ולכן אתה בוחר במודע את ההחלטות שלו. הרי אתה מבין שאת החשבונות שלך עשית בתוך האגואיזם שלך. ולכן, אחרי שאתה מחליט שהוא חשוב יותר, אתה מאמץ את החלטותיו באמונה למעלה מהדעת. מעכשיו והלאה, רצונותיו, חשבונותיו ופעולותיו מהוות לך דוגמא, ואתה מצטרף אליהם בכל הלב ובכל הנשמה. אין לך שום הוכחות לכך, שום תמיכה משום מקום, אך אתה עושה כך מכיוון שעל ידי הידבקות בצורה כזאת לקבוצה, לחבר, למורה, אתה רוכש רצון שאיתו תוכל לעבוד בכוונה על מנת להשפיע. כך יהיו לך גם הרצון על מנת להשפיע, גם הפעולה וגם המחשבה.

אך כל זה לא שייך לעבודה שלנו בהפצה, צריך להפריד אותה לגמרי מהעבודה בתוך הקבוצה אחת ולתמיד. כשהייתי ליד המורה שלי, הרב"ש, אני הצעתי לו לעתים קרובות מה עדיף לעשות בנוגע לחיים הרגילים, לאן עלינו לנסוע ומה לעשות. ברגעים אלו היינו מדברים כמו שני אנשים רגילים הדנים בפעולה יומיומית פשוטה. אך כאשר מדובר על ביטול עצמי, מתכוונים למצב של שתי מדרגות ועל היחס ביניהם.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 17.07.2011

ידיעות קודמות בנושא:
מריבה למען פיוס
הקריטריונים לביטול עצמי
עשה לעצמך מזל טוב

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest