אהבה אבהית

בעל הסולם, "הקדמה לספר הזוהר", סעיף ל"ג:

"וצריך שתדע, שכל נחת רוח של יוצרנו ית', להנות לנבראיו, היא במידה, שהנבראים ירגישו אותו ית', שהוא המשפיע, והוא המהנה אותם. אשר אז, יש לו שעשועים גדולים עמהם, כאב, המשתעשע עם בנו, החביב לו.

בה במידה, שהבן מרגיש ומכיר, גדולתו ורוממותו של אביו, ואביו מראה לו, כל האוצרות, שהכין בשבילו. אשר בשביל הנ"ר והשעשועים האלו, עם השלמים הללו, היה כדאי לו, לברוא את כל העולמות, העליונים והתחתונים, יחד."

על ידי העולמות הללו אנחנו מגיעים להכרת הבורא, להכרת כל הפעולות שלו, ובאותה המידה שמגלים אותם, נהנים מהם. נהנים מהכרת הגדלות, הכרת השלמות של הבורא ושל פעולותיו, כי בתפיסה שלנו זה היינו הך, ובזה אנחנו עושים לו נחת רוח.

כך גם נעים לאבא, אשר בְּנו מכיר יותר ויותר את גדלותו, את זה שהוא טוב ומטיב ואוהב. לשם כך גם הבן משתפר ונהיה טוב יותר, הופך להיות דומה לאבא, ודווקא כך מכיר אותו ומקבל מזה הנאה.

בעולם שלנו זה לא כך: כאן, כמה שאתה נותן לילדים, זה לא מבטיח את התגובה הנכונה שלהם בחזרה.

מצד שני, ברוחניות הבורא יצר מערכת נכונה של יחסים הדדיים: הבן צריך להידמות לאבא לפי השתוות הצורה, ודווקא זה מאפשר לו להכיר את האהבה והחכמה של האבא שעושה הכול למען הבן, אבל בתנאי שהבן יוכל לקבל את כל הטוב של האבא מבלי שזה יזיק לו, אלא להיפך, שיתקדם למצב הטוב ביותר. זאת אומרת, אתה צריך לדאוג לחינוך.

ורק בתוך המסגרות של החינוך, הבן מתוך זה יגיע להנאה בחיים שלו. והנאתו תהיה בעל מנת להשפיע. כך, מתוך התהליך הזה, הוא יכיר את האבא ואת אהבתו אליו.

והאב בעצמו מצמצם את הפעולות שלו וסובל מזה. הוא רוצה לתת לבן כל טוב, אבל מוכן להצטמצם אך ורק כדי שלבן תהיה הזדמנות לתקן בהדרגה את עצמו על ידי החינוך הנכון ובזה לקבל תענוג מהעבודה, מהפעולות, במצב שהוא לגמרי הפוך לרצון ההתחלתי האגואיסטי שלו…

מתוך שיעור על "הקדמה לספר הזוהר" של בעל הסולם, 20.01.2014

ידיעות קודמות בנושא:
לאהוב את האבא הקשוח
טוב ליבו הנוקשה של העליון
כל העולם, פניו של הבורא

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/XQViO

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest