דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אדם אחד גורם לעליה או לירידת העולם

אדם אחד גורם לעליה או לירידת העולם

laitman_2009-04_9136_70.jpg

חלקי הרצון המסוגלים להתעורר לרוחניות, שנבראו על ידי הבורא, נקראים ישראל, ואלה שעדיין אינם מסוגלים להתעורר נקראים "אומות העולם". חלקים אלו נמצאים בתוך כל אדם בהתאם לרצון שלו. חכמת הקבלה אינה מסתכלת על הגופים אלא על רצונות האדם בלבד. כך כל אדם ברגע שמופיע אצלו הרצון לרוחניות הוא נקרא ישראל, אך ברגע שהרצון הזה נעלם, נכבה ומסתתר מאחורי רצונותיו האגואיסטיים, הוא מייד מתחיל להשתייך ל"אומות העולם". כך כל אחד מאיתנו. הרצון האגואיסטי שנקרא "אומות העולם" גם הוא מתחלק לשתיים: "חסידי אומות העולם" ו"מזיקים". כלומר, השניים רוצים להזיק לזולת, והראשונים משיגים את הרצוי אך לא על חשבון האחרים. כך מתחלקים כל הרצונות לארבע קבוצות:

1. הרצונות האגואיסטיים שנקראים "אומות העולם": המזיקים והלא המזיקים.

2. הרצונות עם הנטייה ל"השפעה" הנקראים ישראל: מסורים להשפעה ולא מסורים.

במידה שהאדם לומד קבלה הוא מכריע את העולם לכף זכות, כיוון שבאמצעות לימודיו הוא מושך את האור העליון, כתוצאה מכך העולם האגואיסטי נעשה טוב יותר. אך אם הוא לומד תורה רגילה (פשט), מילוי מצוות גשמיות בלבד, הוא מגביר את הסבל בעולם (מכריע את העולם לכף חובה). אין מצב ביניים. לכן כל מי שקשור לתורה חייב לעבור ללימוד חכמת הקבלה! אחרת הוא מזיק לעולם. על כך מסופר בספר הזוהר, ובעל הסולם רק מסביר לנו את דבריו.

המערכת כולה בנויה כך שאם האנשים עסוקים במילוי המצוות הגשמיות בלבד ללא לימוד הקבלה, זה מביא לכך שכל חלקי נשמה האחרים, שאינם שייכים לעבודה רוחנית אלא לרצון אגואיסטי בלבד, מוסיפים כוח רב ומרגישים יותר אפשרות לממש את האגו שלהם. כלומר, האנשים העוסקים בפעולות גשמיות בלבד גורמים לכל הרע שיותר מאוחר מתגלה בשלושת החלקים האחרים של הנשמות.

לנשמות ששייכות לשלושת החלקים התחתונים אין שום בחירה חופשית – להיות טובים או רעים. בחירה יש רק לאלה שלומדים תורה, הם יכולים להטות את העולם לטוב או לרע. לקבוצה העליונה שעוסקת ב"סתרי התורה", כלומר לומדת קבלה, גם אין יותר מדי בחירה בתנאי שעושים את כל התלוי בהם! הבחירה כולה בידי אלה שלומדים את "חיצוניות התורה", זהו החלק הבעייתי ביותר. הכול תלוי אם הם יתחילו ללמוד גם קבלה ובאיזו מידה.

אלה שיכולים ללמוד קבלה אך אינם עושים כך, ללא ספק גורמים נזק לעולם. אלה הלומדים לא במלוא המרץ, אינם מזיקים אלא מביאים תועלת פחות או יותר. זהו הבדל עצום! אם כל האנשים שיש להם קשר כלשהו לרוחניות היו לפחות במידה קטנה לומדים קבלה, לא היה שום רע בעולם! ללא משברים ובעיות כלשהן. זהו המפתח להצלחה, אין צורך לתקן יותר כלום, לא במערכת הבנקאית, לא באקולוגיה. שום דבר אחר לא יעזור בכל צרותינו.

יעזור רק דבר אחד, כל מי שקשור לתורה חייב ללמוד דווקא את פנימיות התורה במקום החיצוניות. אז העולם כולו יגיע לטוב, כל האנשים ירגישו בתוכם רצון לבצע מעשים טובים בלבד. למסקנה הזו מגיע ספר הזוהר וגם המקובלים מכל הדורות.

מתוך השיעור על הקדמת ספר הזוהר, 05.12.2010

ידיעות קודמות בנושא:
תרשים פשוט מאד
סדר תיקון הנשמה הכללית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest