דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / מיון של רצונות

מיון של רצונות

"ויקח אהרן את המחתה כאשר דבר משה וירץ אל תוך הקהל והנה החל הנגף בעם ויתן את הקטרת ויכפר על העם: ויעמד בין המתים ובין החיים ותעצר המגפה: ויהיו המתים במגפה ארבעה עשר אלף ושבע מאות מלבד המתים על דבר קרח: וישב אהרן אל משה אל פתח אהל מועד והמגפה נעצרה" (קרח, י"ז, י"ב-ט"ו).

בתורה לא מדובר על בני אדם והמוות הפיזי שלהם, אלא על הרצונות והתכונות שלנו, אותם נדמה לנו שאפשר היה לתקן בדרגה הנוכחית, אבל פתאום מתגלה שחלקם לא ניתנים לתיקון. האגו מתחלק ל-613 תכונות, יחד הם נקראים האגו שלנו שמאופיין על ידי שנאה בין בני אדם, דחייה הקיימת ביניהם ומכוון נגד האיחוד שלנו ביניהם. אף אחד לא רוצה להתקרב לאף אחד, ואם כן, אז רק כדי לפקד על אחרים.

בדרך כלל התכונות הללו מופיעות רק כשאנחנו מתחילים להתקרב למישהו, אבל לדרגה הזאת עוד צריך להגיע. כשאני משתוקק להתקרב לאחרים, להתחבר איתם ללב אחד משותף ולשׂכל אחד משותף, אז אני מתחיל להרגיש עד כמה עולים בתוכי כוחות שמתנגדים לאיחוד. הכוחות האלה מתגלים באדם כ-613 תכונות/רצונות שנקראים מצוות. מצווה זה התיקון בתוכנו של תכונה מסוימת, לכן התורה מספרת לנו איך לתקן את כוחות הפירוד לכוחות הקירוב, החיבור, האיחוד.

אבל קודם לכן אנחנו צריכים לבוא לידי הרגשה, שכאלה רצונות לחיבור ואיחוד קיימים. זה בדיוק מה שקרה לקרח: הוא השתוקק לאיחוד, אבל היה סבור שאפשר להגיע לזה בדרך אחרת. וכשהרצון שלו, יחד עם 250 הרצונות הנוספים שנצמדו אליו, גילו את עצמם, התברר שבעצם זה לא מציאותי לתקנם לחיבור. לכן הוא נפל מאותה מדרגה שבה היה, כלומר תכונת "קרח" שבאדם נפלה. זה אומר שבמדרגה הנוכחית של סולם העלייה הרוחני, עדיין לא ניתן לתקנה. ואחר כך קרח ייוולד במדרגה יותר עליונה, בה נמצאים כוחות תיקון אחרים וחזקים יותר, יותר משמעותיים ומדויקים, שיוכלו לתקן את הרצונות האלה ועם השיטה שלו יזוזו ממקומם.

שאלה: כלומר מרשע הוא הופך לצדיק?

תשובתי: בוודאי! הכול בא לצורה הנכונה. אותה "ספירת מלאי" מתרחשת גם עם העם: מישהו מהרצונות, תכונות, כוונות, שנקראים עם, יכול להיות במצב של איחוד עם הבורא, ומישהו עדיין לא. יחד עם זאת, כל אחד תופס את מקומו המסוים. ולכן רצונות אחדים מתים בגלל מגפה, אחרים פשוט סובלים ואחרים מרגישים את עצמם פחות או יותר נורמלי. הפרדה כזאת בין התכונות היא הכרחית, ללא זה האדם לא יודע מה נמצא בתוכו ומה הן התכונות שלו ביחס למטרת הבריאה. מפני שהכול נמדד ביחס למטרה הסופית: אילו תכונות אני צריך לתקן בתוכי, כדי להתקרב לאחרים ולהגיע לדבקות מלאה בינם לבין הבורא.

בתורה הכול מתואר בצורה של פעולות נוראיות, כשכביכול אלפי בני אדם מתים במגפה. יחד עם זאת, המספרים זו גימטריה שעל ידם מחושב אותו הנפח, אותה הצפיפות של הרצונות בנשמה הכללית שכרגע "מומתים", כלומר יוצאים מכלל שימוש ובינתיים לא נלקחים בחשבון. הרצונות האלה נופלים למטה, וכשמגיע הזמן, הם עולים. כך מתרחש מיון של הרצונות, ורק אלו שיכולים להיתקן תחת השפעת האור העליון, הולכים קדימה.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 27.5.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest