דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / להחכים לאחר מכה קטנה

להחכים לאחר מכה קטנה

שאלה: במקום לחפש את הסיבות למה שקורה, האנשים מעדיפים לצאת לרחובות, להציג דרישות ולבוא בטענות לשלטונות. איך אפשר להראות לאדם את הצורך לשינויים עמוקים בחברה ובו עצמו?

תשובתי: כל מה שקורה בחברה ובעולם – קורה כדי שאנחנו נשנה את עצמנו. והעניין כאן הוא לא החלוקה הצודקת, לא החוסר במזון או בדירות. כל אלה הם הסיבות, שבסופו של דבר ידחפו אותנו להשתנות.

הטבע מפעיל עלינו כל מיני לחצים, כל מיני בעיות, כל מיני מקרים לא נעימים, כדי שעל ידם נבין שאנחנו צריכים להשתנות.

כך שאין מה לבוא בטענות לטבע או לבורא: "למה אתה מאפשר לכל הרע הזה לקרות?". מלכתחילה הבורא אמר: "בראתי יצר רע", אני הוא זה שגורם לכם את הרע. בשביל מה? – כדי שאתם תשתנו.

לכן, לא משנה כמה ננסה עכשיו לחלק לנזקקים ולחסרי בית – שום דבר לא יעזור. להיפך, המצב רק יחמיר, ונתחיל לקבל מכות יותר "איכותיות": מלחמות, מגפות, אסונות טבע וכדומה. לא חסרות לבורא דרכים להכות אותנו.

התיקון מתחיל מהקל לכבד. ולכן כדאי לנו להתחיל בדברים הקטנים, הקלים. בואו נהיה חכמים: קיבלתי מכה קטנה, זה מספיק, הבנתי, אני אהיה ילד טוב. אנחנו צריכים להפסיק עם הגאווה, עם ההתנגדות, עם העקשנות שלנו, ולהתחיל להחכים.

אנחנו צריכים להסביר את זה לאנשים. צריכים להראות להם את העובדות שמוכיחות שהמחאות הללו לא ישנו את החברה. נכון שצריכה להיות חלוקה צודקת, נכון שאנחנו צריכים להעלות את כולם מעל לקו העוני. אבל איך לממש את זה? – רק יחד עם החינוך, רק יחד עם ההבנה שאנחנו משנים כאן את החברה בכללותה.

מתוך שיעור על מאמר שבעל הסולם פרסם בעיתון "האומה", 20.09.2011

ידיעות קודמות בנושא:
הנקודה הקריטית
הצריכה היא לא העניין
ʺאבקת הקסמיםʺ שמחברת בין ההפכים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest