דף הבית / המשבר ופתרונו / כוח הטוב וכוח הרע, חלק א'

כוח הטוב וכוח הרע, חלק א'

שאלה: כל הדתות מציגות את העולם, שבו שולטים בו שני כוחות: כוח הטוב וכוח הרע. בדיוק כך מרגיש אדם מן השורה, נראה לו שפועלים עליו כוחות רעים וטובים. מה הוא הכוח הטוב שגורם לכל הדברים הטובים, ומה הוא הכוח הרע שמביא את כל הצרות?

רבים חולמים על כך שיהיה בעולם רק כוח אחד טוב, ובכלל לא מבינים מדוע קיים כוח הרע? הפיצול הזה, המאבק התמידי בין הטוב והרע, בין האור והחושך, בין ההרס והבנייה מלווה אותנו כל החיים. מדוע קיימת התנגשות בין שני הכוחות הללו?

תשובתי: לא קיימת שום התנגשות. אנחנו רק חושבים שקיימים כוחות טובים ורעים, אבל בטבע אין כוחות רעים וטובים. נכון שקיימים כוחות מנוגדים: פלוס ומינוס, כוח משיכה וכוח דחייה, אור וחושך.

בלי שני כוחות מנוגדים, החיים לא יכולים להתקיים, אין חילוף חומרים בתוך הגוף החי, אין קשר בין חלקיקי היסוד או בין הגופים בחלל שיחבר אותם לדבר אחד שלם.

החיים מבוססים תמיד על התנגשות בין הכוחות והם זורמים לפי "קו אמצעי" שמקשר ביניהם. החיים מופיעים בתוך גוף שפועלים בו שני כוחות מנוגדים, ומתוך האיזון ביניהם נולד השלב הבא של חיים חדשים.

כלומר, הכוחות המנוגדים שקיימים בתוך החומר יוצרים הרמוניה מסוימת ביניהם. לכן, מתוך האלקטרונים והפוזיטרונים, מתוך הכוחות המנוגדים שקיימים בתוך האטום, נבנים אטומים שלמים שבהמשך מתחברים ביניהם למולקולות. ובתוך המולקולות, הכוחות המנוגדים כבר יכולים להחליט מה טוב ומה מזיק לחיבור ביניהם. לכן, הם מושכים, קולטים וסופגים את החומרים שמועילים להם ופולטים את החומרים המזיקים. כך מתרחש חילוף חומרים, מתחילים החיים וההתפתחות.

וכל זה, על ידי שילוב נכון בין שני הכוחות המנוגדים. בלי זה, אין שום התפתחות ואין חיים. ובלי זה, היקום שלנו לא היה יכול להתפתח בדרגת דומם ובמיוחד בדרגת צומח. בצמחים, הכוחות המנוגדים נמצאים בשילוב יותר מורכב, ובדרגת החי, בשלב עוד יותר מורכב.

במוח ובתפיסת האדם מתרחש בירור מורכב של הגדרת הטוב והרע בכל הרמות. השכל שלנו מבוסס על בירור תמידי של המאבק בין הכוחות המנוגדים ועל החיפוש אחר צורת החיבור שיכולה להביא תועלת מרבית.

בלתי אפשרי להשתמש בכוח אחד בלי הכוח השני, אלא רק בשילוב ביניהם. כך בנויים החיים. בדרגות דומם, צומח וחי המערכת הזאת פועלת ומתפתחת מצוין. אם לפעמים אנחנו רואים אסונות טבע, זה רק בגלל שאנחנו מודדים אותם כלפינו. אולם, למעשה, כל היקום, העולם, הדומם, הצומח והחי מתקדמים בהשפעת הכוחות החיובי והשלילי, שפועלים ביניהם ומקדמים את ההתפתחות.

הכול מצוין, עד שמגיעים לאדם. גם על האדם פועלים שני הכוחות טוב ורע, כפי שאנו מכנים אותם. אילו היינו מכירים את תוכנית הטבע והיינו שומרים על איזון בין הכוחות החיוביים והשליליים, אז היינו חיים בשקט ובשלווה.

הבעיה היא, שלאדם יש חופש בחירה. הוא בעצמו בוחר באיזון בין הכוחות החיוביים והשליליים לפי רצונו. כאן מתגלה הטבע המקורי המקולקל שלנו, שבגללו אנחנו מקבלים החלטות נעימות והנוחות לנו ביותר, במקום לקבל החלטה נכונה.

אנחנו מעוניינים יותר בכדאיות, מאשר באמת. לכן אנחנו מתחילים לסלול דרך עקומה שלא עוברת באמצע בין הכוח השלילי והחיובי, שצריכים להיות שווים בשילוב נכון ביניהם כדי לקדם את ההתפתחות. במקום זה אנחנו נוטים כל הזמן לכיוון שנוח לנו על חשבון הזולת.

הרי כולנו חלק מהטבע האינטגרלי והיינו צריכים להתקיים בהרמוניה כללית עם העולם הדומם, הצומח והחי, להתפתח יחד איתו באותו הכיוון. אם, יחד עם חופש הבחירה, היינו שומרים על איזון בין שני הכוחות, על הרמוניה ביניהם, אז היינו מתפתחים בצורה נכונה.

אנחנו לא היינו מרשים לעצמנו להשתמש בכוחות הטבע יותר ממה שאנחנו זקוקים כדי לחיות בהרמוניה בינינו ועם הסביבה. החיים שלנו היו הופכים לקלים ושלווים. היינו מקבלים מהטבע את מה שנחוץ לקיומנו, וביתר הכוח היינו משתמשים להתפתחות הפנימית שלנו.

כל הבעיות של האנושות התחילו מכך שהיא התחילה לייצר יותר ממה שנחוץ לה לחיים. זאת נקודת המשבר שממנה האנושות התחילה להתקלקל. ממנה והלאה אנחנו יצאנו מאיזון הכוחות והתחלנו לסובב אותם לפי רצון האגו שלנו.

זאת התמונה הכללית: ישנו הכוח החיובי, הכוח השלילי, ואנחנו, האנשים, יחד עם האגו שלנו, נמצאים ביניהם. אילו היינו משתמשים בשני הכוחות האלה כדי לאזן את חיינו ואת האגו המתפרץ בנו, היינו מנצלים רק לצמיחתנו הפנימית הרוחנית, אז היינו עולים למדרגה הבאה שנקראת דרגת ה"מדבר".

החיים שלנו הגשמיים, כלומר החיים בתוך הגופים שלנו בדרגת חי, עם כל מה שנחוץ לקיומנו, אוכל ומשפחה, היו נשארים למטה בצורה מאוזנת, במצב שבו הם צריכים להיות. ואת האגו שלנו היינו מנצלים כדי להביא לאיזון בין שני הכוחות המנוגדים ולעלות לדרגה רוחנית, לחיים רוחניים.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 392, 03.06.2014

ידיעות קודמות בנושא:
אומנות האיזון
שני כוחות שמולידים את האדם
חוק האיזון של טוב ורע

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest