דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מעשר – לצורך הפצת ידיעת הבורא בעולם!

מעשר – לצורך הפצת ידיעת הבורא בעולם!

מעשר – לצורך הפצת ידיעת הבורא בעולםמאז הקונגרס קיבלתי כמה שאלות בעניין המעשר, שאת כולן אפשר לסכם לשאלה אחת: למה אתם משלמים מעשר?
1. תשלום המעשר נובע מציווי התורה לתת מעשר לתחזוקת מערכת העבודה הרוחנית בזמני בית המקדש, וגם בזמנים אחרים. לכן באמצעים האלה אשר מגיעים מתלמידינו, נעשה שימוש רק לצורך תיקון העולם על ידי הפצת חכמת הקבלה: הוצאת עיתונים, פיתוח אינטרנט, מוצרי וידאו, אודיו וכולי. אנו נמצאים ב"דור האחרון", כפי שקוראים לו המקובלים, ושואפים לבנות את בית המקדש השלישי, תחילה בתוך הלבבות שלנו ("מוחין דיחידה"), וכתוצאה מכך הוא ייבנה גם בחומר.

2. חוץ מזה, מעשר – מספירת מלכות שבנשמה – החלק העשירי של הנשמה אשר איננו יכולים לתקנו. אך בצורה כזו, כשהחלק העשירי דוחה את המילוי מעצמו, הוא נתקן מלמעלה. לכן, בכל הזמנים נהגו כך המקובלים. צריך פשוט להבין שזהו חלק מחוק הטבע ולא קפריזה או הוראות של מישהו בעולם שלנו או מסורת בעלמא. אחרת הנשמה שלך לא יכולה להיתקן. על כל הרצונות שלך אתה יכול להשיג תיקון, חוץ מזה. וכולנו רואים כמה זה קשה לקרוע מעצמך, למרות שפי כמה וכמה אנו "מפזרים לרוח".

בדרך כלל, לא מדברים עם אנשים חדשים על מעשר, כיוון שעוד לא ידוע האם הם ילכו בדרך התיקון. אבל אם הם נכנסים לתהליך התיקון, אז אומרים להם על כך, כיוון שאחרת האדם לא מתקן את עצמו (וזה בהתאם להוראת הרמב"ם לגלות לאדם לאט לאט את התנאים הנוספים להתקדמות, לפי מידת התקדמותו של האדם).
זהו אחד התנאים ההכרחיים של המערכת הטבעית לתיקון הספירות. כמו שאנו משלמים בשביל לתחזק את המדינה, כך עלינו לשלם לצורך בניית המדינה הרוחנית, מדינת הקבלה. הרבה נכשלים בזה, מפני שה"ויתור" קשור לשורש רוחני. כאן, בפעם הראשונה, האדם מגלה מה זה "ויתור", למרות שכעיקרון לפני זה לא החשיב את הויתור על משהו כבעיה. שוב – מפני שה"ויתור" נובע משורש רוחני.
"בני ברוך" אינה מסתירה את העובדה שהיא מתקיימת רק על מעשר החברים. אנו גאים בזה, לא מוצצים מהמדינה, לא מארגונים בינלאומיים או קרנות, לא מקבצים נדבות ל"מטרות נעלות" כמו שבדרך כלל עושים ארגונים "אלטרואיסטים". לתת – פירושו מעצמך, ולא על חשבונו של מישהו אחר (אפילו לא על חשבון ספונסרים)!


מקורות אחדים על עניין המעשר:

"וְכֹל אֲשֶׁר תִּתֶּן לִי עַשֵּׂר אֲעַשְּׂרֶנּוּ לך" (בראשית, כח, כב)
"הָבִיאוּ אֶת-כָּל-הַמַּעֲשֵׂר אֶל-בֵּית הָאוֹצָר, וִיהִי טֶרֶף בְּבֵיתִי, וּבְחָנוּנִי נָא בָּזֹאת, אָמַר ה' צְבָאוֹת: אִם-לֹא אֶפְתַּח לָכֶם, אֵת אֲרֻבּוֹת הַשָּׁמַיִם, וַהֲרִיקֹתִי לָכֶם בְּרָכָה, עַד-בְּלִי-דָי" (מלאכי, ג, י).
רבי עקיבא: "מעשרות סייג לעושר" (מסכת אבות).
הגאון מוילנא: "השומר מעשר מובטח מן ההיזק".
מאמר "עשר תעשר" מאת מורי הרב ברוך שלום אשלג:
"עשר תעשר", ודרשו, "עשר, בשביל שתתעשר". ולכאורה, איך דרשו חז"ל צווי הפסוק על שלא לשמה, היינו שהכוונה, שהוא יתן צדקה, כדי שיתעשר. ויש לומר על דרך שאמרו, "נעשה ונשמע". שהכוונה, שעל ידי המעשה הם יגיעו לבחינת נשמע, שהמעשה פועלת על הכוונה.
נמצא, שהאדם, בזמן נתינת המעשר, היינו מעשה של נתינה, יכוון "בשביל שתתעשר", היינו שיזכה לבחינת רצון וחשק ליתן, היינו כמו שהמעשה הוא נתינה ולא קבלה, כמו כן יזכה שגם המחשבה והכוונה שלו יהיה רק לתת ולא לקבל שום תמורה חזרה.
ועוד יש לומר "עשר תעשר", היינו "עשר" על המעשה, באם שיעשה מעשה של נתינה, "תעשר", אז יזכה שגם הכוונה יהיה בחינת נתינה ולא קבלה. ומה יהיה אחר כך "בשביל שתתעשר", כי אי אפשר לקבל הטוב והעונג, הנקרא עשירות מה' מטרם שיהיה לו השתוות הצורה. ואז, כשיזכה, שגם הכוונה יהיה בעל מנת להשפיע, אז יזכה לקבל את העשירות, הנקרא "שתתעשר" (ספר דרגות הסולם, מאמר תקנג).

10 comments

  1. האם יש לשלם מעשר גם כאשר יש מינוס בבנק?

  2. לפעמים כשאתה מדבר על תפילין אתה מדגיש שלא מדובר בהנחת תפילין גשמית,שע"י כריכת רצועת עור של פרה מתה אנחנו מזככים את הרצון,אנחנו יודעים לפי מה שאתה מלמד שכשכתוב בהמה בתנ"ך אנחנו יודעים שמדובר ברצון לקבל וכ"ו.אז למה פה אתה מפרש את המילה מעשר כפשוטה,למה את מצוות המעשר אנחנו צריכים לקיים בגשמיות ומצוות אחרות לא?

  3. אוהב ישראל

    מדהים עד כמה כל אחד שומע ומבין את מה שהוא רוצה לשמוע ולהבין. רב לא דיבר על כך "מצוות המעשר אנחנו צריכים לקיים בגשמיות ומצוות אחרות לא", אלא הוא הדגיש שמצוות המעשר זהו תנאי הכרחי כדי להתחיל להתקדם ברוחניות. מפני שהיום מצווה זו כל כולה מיועדת למען ההפצה, ובלי זה אין התקדמות! בנוגע לשאר המצוות, מי שמקיים אותן בפועל מה טוב ומי שעדיין לא אז ע"י לימוד הקבלה כנגד התיקונים שיבצע ברוחניות יקיים גם את העתקה שלהם בגשמיות, קשר בין ענך ושורש. היות ומצוות הנחת התפילין זו דרגה גבוהה, כמדומני רב אמר כך בכמה משיעוריו, השייכת לתיקונים שבעולם האצילות, ואנחנו עדיין נמצאים למטה מהמחסום.

  4. האם נשים חייבות גם במעשר?
    באילו תנאים?
    תודה

  5. לגבי מעשר.
    שלום לך רב.
    אני מנסה לברר את המעשר שלי.
    אני לומדת איתכם מס' שנים.
    משתתפת בהפצה במחלקת ספרדית.
    אני עובדת בבית, כלומר- ילדים,משפחה,בית, כך שהרווח שלי הוא לא בכסף.
    בעלי שמרוויח בשבילינו, לא עוסק בחכמת הקבלה.
    אז איך מודדים את המעשר שלי?

    בתודה מראש.
    שרון.

  6. מיכאל לייטמן

    רק בהסכמתו המלאה והרצונית של בעלך ולא יותר מ-5 אחוז ממשכורתו.

  7. רגע, כבוד הרב, ומה לגביי?
    אמא חד הורית, גרושה + ילדה,
    לא עובדת, שקועה בהפצת הקבלה –
    ממש כמו יום עבודה (כ 5 שעות + ביום)

    מה אתי???? כמה אני אמורה לשלם???

  8. שלום כבוד הרב.. השאלה היא בקשר למעשר. אם יש לי משכורת מסויימת ,שחלק נכבד ממנה יורד אוטומטית לתכנית חיסכון סגורה שהביטול שלה בשלב זה יתבטא בקנס לא קטן אך היא נגמרת בעוד מספר חודשים.האם לבטל אותה מיד ולתת עשירית מדוייקת של הסכום הכולל? או שלבנתיים לתת עשירית ממה שנכנס לכיס עד שהתוכנית המדוברת תיגמר ואז לא תיהיה שום בעיה. אבקש תשובה קולעת ,כי הצורך שלי בהתקדמות דוחף אותי ואני לא רוצה שזה מה שיעצור את הכרכרה שלי לעבר הרוחניות תודה מראש והמון הערכה !

  9. מה אני אמור לעשות אם אני רוצה לשלם מעשר, אבל אישתי מתנגדת לכך כיוון שאינה עוסקת בקבלה?

  10. רב לי בעיה הפוכה ,

    אישתי מתנגדת לחוכמת הקבלה ולא מוכנה בשום אופן לשמוע על זה, אני מפריש בכל חודש בלא ידיעתה ומפחד לספר לה על זה,

     היא כבר התייאשה ומסכימה ללימודיי – רק שזה לא יפריע לה – ושלא אדבר בכלל……

    1. אני מנהל את החשבונות והיא סומכת עלי ,

         האם אני חייב לספר לה על כך?

    2.כמה עלי להפריש -אני מבין שלפחות 5% ,

       האם עלי להפריש  גם עבור אישתי?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest