דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מוזיקה שמושכת להשגת העולם העליון

מוזיקה שמושכת להשגת העולם העליון

שאלה: בשבילי, הניגונים של "העולמות העליונים" זאת סדרה מיוחדת. החוויה הרוחנית האחת והיחידה שהאדם מרגיש בעת הביצוע של המוזיקה הזו, אפשר להשוותה לקשת, שהיא אחת, אבל באותו הזמן שופעת גוונים של צבעים שונים, ויוצא מגוון רחב מאוד של רגשות, התרשמויות מוזיקליות, חוויות.

מהי המוזיקה הזאת? כיצד היא משתלבת עם העולם ועם ההשגה הרוחנית הכללית של האדם?

תשובה: מוזיקה ממלאת את העולם כולו. על פני כל כדור הארץ, אין מקום שבו האדם אינו מבטא את עצמו על ידי צלילים כלשהם. אפילו בעלי חיים שרים, מהמהמים ומהדהדים בקולות שונים ומביעים בהם שמחה, מרירות, פחד, סבל. וכל זה – מוזיקה, ביטוי של הרגשות הפנימיים.

העולם מלא במנגינה הזאת. גם כאשר אתה מסתכל על השמים, הכוכבים, היקום, אתה מרגיש שהוא מלא בהרמוניה. ומוזיקה, זה הרמוניה.

בעולם שלנו ישנם סוגים רבים של סגנונות מוזיקליים וביטויים שונים של מוזיקה. בני כל אומה בעולם בכל תקופה היסטורית, השתמשו במגוון של צורות מוזיקליות המבטאות את רגשותיהם הפנימיים או סוגים מסוימים חיצוניים, קונבנציונליים של תקשורת.

אבל חוץ מהמוזיקה הארצית הרגילה, שמלחינים של כל הזמנים בכל העמים יצרו, ישנה מוזיקה רוחנית שאותה חווה אדם כאשר הוא מדבר לא על האושר והסבל הארציים, אלא על רגשות שהוא מרגיש בהשגת העולם העליון, הכוח העליון, הבורא.

לאורך כל ההיסטוריה האנושית היו לנו מורים רוחניים מיוחדים שצעדו לצידה של האנושות, אבל במקביל אליה או מעליה. הם השתמשו בשיטות שלהם של ביטוי של ההבנה הרוחנית כאשר הנשמה האמיתית שרה. הנשמה, שכוללת לא את החוויות הארציות שלנו, אלא את החוויות על גילוי המצב העליון, העולם העליון. אנשים כאלה לא היו רבים בכל הדורות.

נשארו לנו כמה רישומים, זיכרונות מהם. אבל אנחנו לא יודעים מהו הכלי המוזיקלי שדוד המלך השתמש בו, כלי מיתר, חליל או כלי נגינה הדומה לכינור. אף שאנחנו קוראים תהִלים, אנחנו לא יכולים לשיר את המזמורים כמוהו.

הסימנים הכתובים לא נותנים לנו תחושה והבנה ברורה כיצד לבצע אותם. באותו הזמן, למשל, בתורה, מעל האותיות ומתחתן ישנם סימנים ברורים, טעמי המקרא, שנותנים לנו הבנה כיצד צריך לשיר את הטקסט של התורה.

ואם האדם מתקדם בהשגה הרוחנית שלו, כלומר, בהרגשה של מערכת השליטה בעולם שלנו, ואיך שהוא נכנס לתוכה, מרגיש, מבין, מתאים את עצמו אליה, מתחיל לשתף איתה פעולה, וכאן כבר מתחיל דו-שיח מודע, רגשי ושכלי.

כלומר, ההשגה מתבצעת בשני מישורים, בלב ובמוח. נוצרים ביניהם מעברים מיוחדים ומעניינים עם דומיננטיות של רגשות או עם דומיננטיות של שכל. ובכל זאת, המוזיקה נובעת הן מהרגש והן מהשכל. במילים אחרות, המוזיקה של הנשמה, ההרגשה הכללית שלה, נולדה כתוצאה מיחסים הרמוניים טובים בין רגש ושכל. זה מה שמדהים בהשגת העולם העליון.

כאשר החכם נכנס לעולם הרוחני, הוא מתחיל להרגיש את ההרמוניה העליונה שלא ניתן לתארה במילים, מפני שנולדים בו רגשות שונים לחלוטין ומוח רב שכבתי, שבו הסתירות מתמזגות ומתקרבות, והאחדות, להיפך, מתפשטת.

לכן, האמצעים המוזיקליים הארציים שלנו אינם יכולים להכיל את הנפח ואת העוצמה שהחכם מרגיש בהשגת העולם העליון. לא תזמורת ולא עוגב לא יעזרו כאן, הרי, העניין הוא לא בכלים שמעבירים את מה שהמקובל שמשיג את העולם העליון מרגיש, אלא גם בקהל, שאמור להיות מוכן בצורה מסוימת כדי להבין את מה שמועבר אילו.

לדוגמה, אלה שמגיעים לקונצרטים סימפוניים, הם לא אנשים מהרחוב, אלה שמשחקים "שש בש" בחצרות. לשם מגיע קהל מסוים שיודע מהי תרבות מוזיקלית ושואף דרך צלילי המוזיקה להרגיש שכבות מסוימות של העולם שלנו, של חיים ומוות וכל מה שביניהם ומה שממלא אותם. כך גם כאן.

צריך להכין את הקהל לתפיסה של המוזיקה הרוחנית. אז האנשים יתחילו לשמוע באותם הצלילים משהו גבוה יותר, גדול יותר ממה שהאוזן האנושית הרגילה יכולה לתפוס. אם אנחנו נכין את האנשים, הם יתחילו להבחין בצלילים של העולמות העליונים החבויים במנגינות האלה, שכאילו נשמעות בתוכם, מתלבשות בהם ומתגלות רק לאנשים שיכולים לשמוע אותם ולהבין על מה הם מדברים.

התכונה יוצאת הדופן במיוחד של המוזיקה הרוחנית היא, שהיא בעצמה מושכת את המאזין, והוא מתחיל לשאוף אליה, להתעניין בתוכן הפנימי שלה, לנסות להבין את ההשכבה הפנימית של המידע הרגשי והשכלי שהוא מכיל. ניתן לנגן אותה מול כל קהל, והיא בעצמה תמשוך אותו.

וכאשר יגיע הזמן, אפשר לתת קורס קצר על מנת לעזור לאנשים לגלות את השכבה הפנימית שקיימת ביצירות האלה.

מתוך התוכנית "שיחות עם מיכאל לייטמן", 09.02.2014

ידיעות קודמות בנושא:
כוחה המרפא של המוזיקה
מוסיקה מתירה את חוטי הנשמה 
מוזיקה של השגה עליונה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest