דף הבית / אקטואליה / מחלת הקיטוב ברשתות החברתיות

מחלת הקיטוב ברשתות החברתיות

שאלה: הרשתות החברתיות נכנסו לחיינו בתנופה גדולה ושינו אותם מהיסוד. בהתחלה הם נתנו לנו מקום להתבטא, חיברו אותנו לחברים חדשים, סיפקו לנו בידור ועניין, אבל עם השנים מחקרים רבים מגלים את המחיר הכבד שאנחנו משלמים, התמכרויות, דיכאון, בדידות, פייק-ניוז.

לאחרונה שודרה בטלוויזיה תוכנית שנקראת "הקרב על המוח, הרשת האנטי-חברתית", היא עוסקת במחקרים שמגלים כי ברשת מתחולל מיום ליום יותר פילוג, קיטוב, זעם ושנאה. במחקר בוחנים את ההשפעה של התופעה הזו על המוח האנושי, והחוקרים מדברים במונחים של מחלת קיטוב.
למעשה, מפתחי האלגוריתם טוענים שיש אלגוריתם שגורם לתהליך של הקצנה, המפתחים שלו רצו להילחם על תשומת הלב שלנו, להוביל אותנו להישאר בתוך הפלטפורמה שלהם כמה שיותר, ולגרום לנו להיחשף ליותר תוכן שיווקי, פרסומות, וכך להגדיל הכנסות כמובן. בפועל הם יצרו סוג של מפלצת שהם עצמם כבר לא יודעים איך להשתלט עליה. כלומר הזעם, השנאה והקיטוב כבר יוצאים מגבולות הרשת.
מה גורם לעוצמה של שנאה להגיע לממדים כל כך גדולים ובלתי נתפסים?
תשובתי: זה לא מפתיע, יצר לב האדם רע מנעוריו וכולנו נמצאים בשליטת הרצון האגואיסטי. מערכות אגואיסטיות קיימות במשפחה, בחברה, בין מדינות ובטבע כולו, הדומם, הצומח והחי, לכן זו אינה חדשה מרעישה.
הערה: מה שהפתיע אותם בעיקר זו העוצמה. הם לא תיארו לעצמם שהעוצמה של השנאה והקיטוב יתפרצו בצורה כזאת.
תגובתי: כדאי לחקור את האדם כדי לראות מי אנחנו, ולהיות מוכנים לכך שיתגלו תופעות גרועות הרבה יותר ממה שאנו רואים עכשיו, עד למצב שלא נוכל לסבול יותר ואז נקום ונחליט פה אחד להרוס ולהפוך את כל הדבר הזה לחיבור ואהבה.
שאלה: איך הקיטוב שנוצר ברשתות החברתיות משפיע בפועל על הדרך שבה אנחנו חושבים, מרגישים ופועלים?
תשובתי: אם אנחנו מדברים על המוח, אז הקיטוב ממש הורס את המוח שלנו, כי במקום להתחבר למערכת אחת, להבין ולהרגיש שאנחנו קיימים במערכת אחת, אנחנו נעשים מנוגדים יותר זה לזה, אנחנו מנתקים את עצמנו זה מזה, ואז ככל שאנחנו גדלים במוח האגואיסטי שמנתק את עצמו מהאחרים, ולא משתמשים בחוקי מערכת אחידה אלא במערכת שכולה שבורה, אנחנו עלולים לעשות יותר ויותר שטויות משנה לשנה. דווקא איפה שיש כוח חברתי, חיבור בין משפחות, בין בני אדם, בין מערכות חברתיות, שם נגלה עד כמה אנחנו פרימיטיביים ומקולקלים. לכן אנחנו חייבים להרכיב מחדש את כל המערכות בחיינו, משפחה, ילדים, זוגיות, מערכות חברתיות, בערים, במקומות עבודה, בכל מקום, רק שלא נאכל זה את זה.

מתוך ישיבת כתבים, 8.5.2022

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest