דף הבית / המשבר ופתרונו / חמש הנבואות של קרל מרקס

חמש הנבואות של קרל מרקס

מחקר: בזמן האחרון, לעיתים קרובות אנשים נזכרים בקרל מרקס. שמענו על כך שכלכלן רדיקלי זה ניבא את ההחלפה הבלתי נמנעת של הקפיטליזם בקומוניזם, אך אנחנו לא מבינים מדוע הוא סבר כך. להלן, חמישה סימנים של החיים בשנת 2014, שנובאו על ידי מרקס כאשר הוא בחן את הקפיטליזם לפני יותר ממאה שנה:

1. האופי הכאוטי של הקפיטליזם. היבט המפתח של תורת קרל מרקס הינו תיאור אופיו הכאוטי והנתון למשברים של הקפיטליזם. מרקס טען שהשאיפה הבלתי פוסקת לרווח, במוקדם או במאוחר תכריח את החברות למכן את מקומות העבודה כדי לייצר יותר, יחד עם הפחתת שכר העובדים עד כדי מצב שלא יוכלו לרכוש את פרי תוצרתם.

אנחנו מייצרים עד למצב שלא נשאר אף אחד שלא יוכל לקנות את התוצרת שלנו, אף שוק חדש ואף אשראי חדש. זאת הסיבה למפולת שוק הנדל"ן בשנת 2008. אי השוויון הגובר במשך עשרות שנים הביא להפחתת ההכנסות, מה שהכריח רבים להיכנס לחובות. כאשר חייבי המשכנתא הפסיקו לשלם את חובותיהם בהמוניהם, חזית הארמון הזה קרסה, בדיוק כפי שחזה זאת מרקס.

2. צרכים דמיוניים. מרקס הזהיר שנטייתו של הקפיטליזם לייחס ערך רב למוצרים שאין בהם צורך, תביא לכך שהצרכן יהפוך להיות עבד של רצונות דמיוניים ושל הצורך לרכוש מוצרים חדשים.

3. הגלובליזציה של הקפיטליזם. ב- 1848 מרקס ניבא את הגלובליזציה – התפשטות הקפיטליזם בכל העולם בחיפוש אחר שווקים חדשים: חיפוש מתמשך של שווקים חדשים וכוח עבודה זול, צורך תמידי במשאבי הטבע – אלה חיות שאותן חובה להאכיל כל זמן.

4. מונופול. התיאוריה הכלכלית הקלסית טוענת, שהתחרות היא טבעית ומסוגלת להתקיים באופן עצמאי. אולם מרקס טען שבסופו של דבר השלטון יוחזק בידי כמה תאגידי מונופול שייאבקו אחד בשני, חברות גדולות בולעות את הסטארט-אפים. הפוליטיקאים בדבריהם תומכים בעסקים הקטנים, ממשיכים לחוקק חוקים אנטי-מונופוליסטים קשוחים, אך העסקים הגדולים יישארו איתנו לעד.

5. משכורות נמוכות, רווחים גדולים (יחידות המילואים של התעשייה). מרקס טען שהמשכורות ירדו בעקבות "יחידות המילואים של העבודה". לאחר המיתון, האבטלה הגבוהה לא תאפשר למשכורות לעלות על אף גידול חד ברווחים: אנשים יהיו כל כך מפוחדים מהאבטלה, שלא ירצו לעזוב את מקומות העבודה שלהם על אף תנאי ההעסקה הגרועים.

סיכום. מרקס מבקר את הקפיטליזם, אך משאיר את השאלה לגבי האלטרנטיבות שלו פתוחה. כאשר הוא הציע להכניס מדרגות מס הכנסה ב"מניפסט המפלגה הקומוניסטית", לא הייתה אף מדינה שכך היה נהוג בה. נכון להיום, כמעט ולא נותרו מדינות בעולם שלא הנהיגו מדרגות מס הכנסה שבעזרתן נאבקים באי-השוויון בהכנסות. אנחנו פונים לקרל מרקס כי הוא "בלתי נמנע".

תגובתי: דעתו של בעל סולם על קרל מרקס: "…והנה מרקס, בהתחקותו אחר המכונה הטבעית של התפתחות, לא התחשב אלא רק עם התוצאות של הכחות הפזיטיבי והנגטיבי אלו, שהם הבנין והרס הנעשים בהחברה; ועל פיהם התאים את התכנית של טכסיסו – ולא שם לבו אל הגורמים של אותם התוצאות. וזה דומה לרופא שאינו משים לב לשורש הגורם של המחלה אלא שמרפא את החולה לפי תכונתה החיצונית של המחלה בלבדה, אשר שיטה כזו היא תמיד קרובה להזק יותר מלתועלת." (לפי אותו עיקרון פועלת כל הרפואה המודרנית).

לפרטים ראו כאן – (קישור לעיתון "האומה").

ידיעות קודמות בנושא:
נקמתו של מרקס
האם תורתו של מרקס אקטואלית היום?
מרקס צדק!?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest