דף הבית / חכמת ההמונים וחכמת הקבלה

חכמת ההמונים וחכמת הקבלה

שאלה: חכמת ההמונים מדברת על כך שהדעה הכללית של קבוצת אנשים גדולה מאפשרת תשובות ותחזיות מדויקות יותר. אך זה קורה רק כאשר ההמונים פוסקים באופן בלתי תלוי זה בזה. למה? איך זה עובד?

תשובתי: זה עיקרון מעט שונה מהעיקרון של חכמת הקבלה – העיקרון של עיבוד נתונים קולקטיבי, שבו כל אחד מקשיב לדעות הפוכות, השקפות הפוכות, מול אסכולות. וכאשר הם מנסים להכליל את התוצאה יחד, זה יוצא הרבה יותר טוב ונכון יותר מכל אחד בנפרד. אבל זה עדיין לא מה שחכמת הקבלה אומרת.

על פי חכמת הקבלה, עלינו לעלות לרמה של "אמונה מעל הדעת", כלומר מעל עצמנו, ולפתור בעיות לא בצורה אגואיסטית – לפי החכמה של כל אחד, אלא כל אחד מאיתנו יכול להתחבר יותר לאחרים – אבל להיות באמונה מעל הדעת, להיות מסוגל לקבל את כוחו של הצוות, להתעלות מעל האינדיבידואליות של כל אחד ומעל האינדיבידואליות המשותפת.

על ידי הוספת האגואיזם שלנו, אנו אוספים יחד את הרצון להתעלות מעל האגו הכולל שלנו. מתברר שמצד אחד יש לנו אגואיזם משותף עצום, ומצד שני אנו רוכשים כוח אנטי-אגואיסטי. ואז אנחנו באמת יכולים לעשות פעולה מאוד איכותית וחדשה לחלוטין, שבנויה על נתינה, לא על קבלה.

הערה: זה דומה למה שאיינשטיין אמר: "אינך יכול לפתור בעיה באותה רמה שבה יש בעיה היא תמיד נפתרת ברמה גבוהה יותר." כלומר, השלב הבא הוא לכידות בין אנשים.

תגובתי: כן, ולמרות שאיינשטיין הגיע לכך בצורה אינסטינקטיבית, האבחנה נכונה.

 

מתוך תוכנית הטלוויזיה "מיומנויות תקשורת", 25.09.2020

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest