דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / על מלאכה ויצירתיות

על מלאכה ויצירתיות

שאלה: אנחנו רואים קלקולים בטבע האנושי, ויחד עם זה, לא רואים דוגמה של המצב המתוקן. אז איך אפשר לעשות בירור? איך אפשר לשרטט את הדרך מחוסר שלמות לשלמות? למה לא קיבלנו דוגמה מהבורא?

תשובתי: באמת אנחנו לא רואים דוגמאות של שלמות המטרה.

אבל בואו נתאר לעצמנו דבר כזה: נניח, שאני לומד פיסול או ציור. במוזיאון בפריז של רודן יושבות קבוצות שלמות ולומדות לפסל לפי הפסל המפורסם שלו "האדם ההוגה". לצורך הלימוד זה כנראה טוב. הם לומדים אלמנטים נפרדים, עושים היכרות פרטנית עם הצורות של גוף האדם כדי לפסל אותן.

אבל מה אם גם לאחר הלימודים אני אמשיך להעתיק מהמוכן? האם אני אוכל בעצמי להפוך לאמן אמיתי, ליצירתי ועצמאי? – לא. המקסימום שאני אוכל, זה לעשות כמו מישהו אחר. אבל בזה אני לא אוכל לבטא את עצמי. אני אעשה איזה העתק ולא יותר.

יוצא, שאם יש לי מול העיניים דוגמה מוכנה, אז אני אף פעם לא אבין מה זה אומר להיות בורא. ואילו אנחנו רוצים להתאים את עצמנו דווקא למושג "בורא". בדרך אני מתקן את מה שהוא עשה, אבל זה רק אמצעי, שתיאורטית יכול היה להיות גם אחרת. והמטרה היא לצאת לדרגה שלו ולהיות בה, לרכוש יכולת לעשות מ"אפס" את כל המציאות.

שאלה: איזה גירוי אנחנו יכולים למצוא לזה בעולם שלנו?

תשובתי: קודם כל אתה צריך להתחיל דווקא מאפס, מאין, כמוהו. כך גם בעולם שלנו אדם ממציא משהו שלא היה קודם לכן.

שאלה: אבל איך אפשר להתחיל מאין?

תשובתי: נכון, את זה אנחנו לא מבינים. אבל בלי זה אני לא אהיה כמוהו. בלי זה אני אשאר ברמה של המדע המסורתי שמעתיק ומשתמש במה שהוא מוצא בטבע. התרופות, החומרים הכימיים, המתכות למיניהן, כל זה תחכום, העתקים ממה שלומדים. אני חוקר כל מיני יסודות ואחר כך אני לומד איך להרכיב אותם בצורה נכונה. זו לא אומנות אמיתית, זו לא יצירתיות. בזה אנחנו בסך הכול הולכים אחרי הטבע.

למשל, אנחנו מחשבים את המאפיינים הדרושים לדפנות של הצוללת, ואחר כך מוצאים שילובים תואמים של מתכות. אבל אנחנו לא בונים את זה מאפס, כי אנחנו משתמשים במשהו ש"נמצא" בטבע, שקיים בו מלכתחילה.

בעולם שלנו אנחנו פשוט לא מבינים מה זה להיות הבורא. אפילו הרעיונות הגאוניים והמבריקים ביותר אינם יכולים להשתוות לזה.

למה אנחנו צריכים "צמצום", "אור חוזר", חושך מוחלט, אי ודאות כלפי הדרגה היותר עליונה, כדי באמת לברוא משהו שלא היה.

ומה אנחנו בוראים?

אנחנו בוראים את הבורא, מייצבים ועושים אותו מריקנות…

מתוך שיעור על "הקדמה לספר הזוהר" 27.12.2013

ידיעות קודמות בנושא:
במעבר דרך גבול העולמות
להפוך לשותפו של הבורא
אין אלוקים… ייתכן

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest