דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / חגים ומועדים / על מה כל אחד צריך לעשות חשבון נפש השנה?

על מה כל אחד צריך לעשות חשבון נפש השנה?

שאלה: על מה כל אחד מאיתנו צריך לעשות חשבון נפש לפני תחילת הימים הנוראים?

תשובתי: על כך שיהיה לנו שכל להבין מה רוצה מאתנו הכוח העליון, הנהגת הטבע העליונה. עלינו להשתוקק להבין מה קורה בעולם, למה יש פתאום כאן הצפות ושם שריפות ובמקום אחר מתפרצים הרי געש, וסופות הוריקן ומי יודע מה עוד יגיע מהבלבול שיצרנו במערכת הטבע, וארבע כוחות הטבע.

עלינו להבין גם מה קורה בינינו, בחברה האנושית. הבעיה שאנחנו לא יודעים איך להתנהג זה עם זה. האדם לא מבין איפה הוא נמצא, איך עליו להתנהג, והוא לא רוצה להתחשב, ופועל בלי שום מוסר. הוא לא רוצה לכופף את עצמו לחוקי הטבע שאותם אי אפשר לשנות.

פעם היינו יכולים לחמם את עצמנו, לקרר את עצמנו, להביא מים לאן שצריכים וכן הלאה. יכולנו להסתדר עם הכוחות באופן מסוים והטבע היה רגוע יותר. היום אי אפשר לדעת, אומרים שגם תל אביב עומדת להיות מוצפת.

שאלה: מה הדגש בחשבון הנפש, על מעשים כלפי הזולת או בכלל?

תשובתי: כלפי הכול. כלפי הדומם, הצומח, החי ובני האדם. כלפי כל חלקי הטבע.

שאלה: האם יש משהו מיוחד בימים האלה או שעלינו לעשות חשבון נפש כל יום?

תשובתי: יום, יום, אבל פעם בשנה עלינו לעשות חשבון כללי ו"בלנס" נכון.

שאלה: לעומת מה האדם שופט את עצמו?

תשובתי: לעומת מה שהטבע דורש מאיתנו. עלינו להיות טובים, להיות באיזון נכון עם הדומם, הצומח ועם החי ובמיוחד עם המדבר, זה רציני מאוד. אנחנו בני האדם לא רוצים בכלל להסתכל בכיוון זה, אנחנו רוצים להמשיך, ואם אנחנו כבר מחפשים אז זה חיפוש איך לעקוף את הכבדת הטבע עלינו.

שאלה: איך אנחנו יכולים להיות באיזון נכון עם הדומם, הצומח והחי? האם זה דורש מהאדם, לעצור רגע ולהקשיב, לשים לב למה שקורה סביבו?

תשובתי: לעצור, להקשיב ולעשות חשבון. לראות עד כמה הוא פוגע בדומם, בצומח ובחי, ובמיוחד בדרגת המדבר, באדם. מתוך היחס הנכון לדומם, לצומח ולחי, לומדים איך להתייחס גם למין המדבר.

הערה: נראה שהאדם צריך כל הזמן להיזהר לא לפגוע, לא להרוס, לא לעשות רע.

תגובתי: כך צריכים לנהוג באופן קבוע. עלינו ללמוד איך לחיות כך שהחיים יהיו שמחים, רגועים, מאוזנים. בכך אנו גם מכינים עתיד טוב לילדים ולנכדים שלנו.

שאלה: אם עשיתי חשבון נפש ושמתי לב שהתנהגתי בגסות לטבע, לדומם ולחי, לכולם. מה ההחלטה שעליי לקבל בסוף החשבון הזה? איך סוגרים את החשבון בצורה חיובית לקראת השנה הבאה?

תשובתי: אנחנו לא צריכים לדאוג לחשבון, אלא לדאוג להתנהגות שלנו. אם אנחנו דואגים ואפילו לא מבינים כל כך איך להתנהג, אבל יש בנו דאגה, הדאגה הזאת כבר מכפרת על הרבה עוונות שנעשה.

 

מתוך ישיבת כתבים, 5.9.2021

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest