דף הבית / אהבה / האהבה, עזה כמוות

האהבה, עזה כמוות

שאלה: ב"שיר השירים" כל משפט מלא במשמעות אלגורית. למשל, המשפט: "גן נעול אחתי כלה גל נעול מעין חתום". מה הוא מסמל?

תשובתי: להשתדל לגלות את ההסתרה שאינה מאפשרת להשיג חיבור. במקרה הפוך אתה לא תשיג את האהבה במלוא הגובה. ללא זה הזרע לא יהיה מבורך, ולא תהיה שום הולדה מהחיבור.

שאלה: "אני ישנה ולבי ער"…

תשובתי: זו הסיבה שלפיה הם לא משיגים מיד את החיבור, אין נחיצות שלמה. ליבי ער, אבל הרצונות, הכלים שלי, עדיין לא התעוררו.

שאלה: איך מעוררים את האהבה?

תשובתי: דרך כל מיני פעולות: הוא דופק בדלת, היא פותחת באיחור, הוא כבר איננו, היא רצה אחריו, וכן הלאה. ה"שיר" מסתיים בזה, שהאהוב כביכול ממלא את כל העולם. ואיפה החיבוק, החיבור והדבקות הממשיים שלהם? הם כביכול אינם. "שיר השירים" מספר על הכול, אבל זהו רק גילוי. גילוי של הטבע שקיים בשלמות, שמוכן לחיבוק ולחיבור, ואילו אנחנו נמצאים לפניו.

שאלה: ומה זה "נשיקה"?

תשובתי: קיימים סוגים שונים של חיבור בין האוהב והאהוב שלו. לכאן נכנס החיבוק, שמתחלק לחיבוק מימין וחיבוק משמאל. יחד הם יוצרים חיבוק מושלם. אחר כך יש נשיקה, חיבור בדרגת פה. חיבור כזה הוא עדיין לא מלא. חיבור מלא נקרא "דבקות" בין הגופים. צריכים להיות יחד חיבוק, נשיקות ודבקות.

שאלה: קיים מבט מיוחד על "שיר השירים", כתיאור של אהבה בין עָם ישראל והבורא. איך אנחנו צריכים להסתכל על הסיפור הזה, האם כעל אהבתו של האדם לזולת או אהבת האדם לבורא?

תשובתי: בעיקרון, זוהי התשובה: "מאהבת הבריות, לאהבת ה'". מה זה אומר? אם אני קובע יחס של אהבה כלפי כל מה שסובב אותי, אז בסופו של דבר אני משיג יחס זהה כלפי כל הטבע, וזהו הבורא, הכוח העליון. כל הטבע נמצא מעליי, אני נמצא בתוכו, אנחנו כולנו נמצאים בתוכו.

שאלה: "כי עזה כמות אהבה קשה כשאול קנאה רשפיה רשפי אש שלהבתיה: מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה ונהרות לא ישטפוה אם יתן איש את כל הון ביתו באהבה בוז יבוזו לו". מה זאת האהבה הזאת העזה כמוות?

תשובתי: כל התכונות הטובות והרעות שלנו, כל מה שקיים בטבע מהכוחות הרעים ועד הכוחות הטובים, פלוס ומינוס, חום וקור, לחץ וואקום, כל זה מקבל מילוי, השלמה. השגת המילוי הסופי והמושלם של הכוחות המנוגדים שבטבע, כי בטבע תמיד אחד קיים כנגד האחר, זו מטרת כל הבריאה.

וזה נקרא "שיר השירים". שיר, זו אהבה לא אגואיסטית של הנבראים בהשפעה הדדית: "ואהבת לרעך כמוך". שיר השירים, זו השגת האהבה כלפי הבורא, כלומר כלפי כל הבריאה הכללית, כאשר האדם יוצא מעצמו וממש נמצא בכל מקום!

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 189, 28.05.2013

ידיעות קודמות בנושא:
יצר הרע, לטובת הזולת
אהבה: התלהטות קצרה, או אש שאינה נכבית?
רחוב דו-סיטרי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest