דף הבית / הערכת הטוב והרע

הערכת הטוב והרע

טוב ורע, הם נושא נצחי, אבל במאמר "השלום בעולם" בעל הסולם כותב שטוב ורע מוערכים לפי הפעולות של אדם פרטי ביחס לחברה. כלומר הוא מיד לוקח כיוון שונה לגמרי, ולכן המעשים שלנו נשקלים באופן אחר לגמרי. למרות שהמעשים של כל אדם יכולים להיות אישיים, אינדיבידואליים, עד כדי כך שכביכול לא ניתן להדביק אותם לשום תורה או חברה, הם בכל זאת מוערכים רק ביחס לחברה.

שאלה: האם איני יכול לומר: "עשיתי מעשה טוב"?

תשובתי: לא. כמה שלא תתייחס טוב או רע לצמח, לבהמה, לאדם, אפילו כלפי עצמך, על ידי המחשבות והמעשים שלך אתה משפיע על הסביבה, על החברה.  לכן הכול מוערך ביחס לחברה: כיצד היא תשתנה, מה יקרה איתה? דווקא כך נמדדים המעשים שלך אם הם רעים או טובים ועד כמה. ואיך אני יכול לדעת אלו פעולות טבעיות שלי הם טובות או רעות ביחס לחברה? ליטפתי ילד על ראשו,  האם זה אומר שזה מעשה טוב? כיצד הוא משתקף בחברה? כיצד אני יכול לשקול אותו? כלומר, כל המעשים שלי מכניסים תוצאות כלשהן לסביבה, כיצד להרגיש את זה?

הערה: אבל אנחנו בדרך כלל אומרים שאדם עשה מעשה טוב, או עשה משהו רע ביחס לפעולה שלו כלפי מישהו.

תגובתי: אבל מאיפה אתה יודע? נניח שהרבצת למישהו. האם בכך תיקנת אותו? עד שנרגיש את כל  המערכת של הטבע, שבתוכה אנחנו קיימים, וכיצד אנחנו משפיעים עליה ואלו תגובות אנחנו מקבלים ממנה, לא נוכל להתנהג בצורה נכונה ולהעריך בצורה נכונה את ההתנהגות שלנו. אין לנו אינדיקטור, מדד, ראש למדידה, משהו שהייתי מביט עליו ואומר: "זה הלך לפלוס, וזה הלך למינוס", ובאיזו מידה.

אם הייתי מרגיש את זה, אז הייתי יכול לדרוש מעצמי משהו והייתי רואה לפי הסובבים, וגם הם, לפי המכשיר שלי כיצד המחוג על לוח המחוונים סוטה לצד הטוב, לפלוס, או לצד הרע, המינוס. ואז הייתי הולך לפני כולם גאה, על כך שהכול אצלי בפלוס.

הערה: אבל קיימים הרי חוקים אנושיים שמקובלים על כולם, שאותם עלינו לקיים…

תגובתי: אמנם בטבע קיימים חוקים, אבל בחברה האנושית הם מעוותים לחלוטין. זאת כל הבעיה. אנחנו לא יודעים כיצד מתנהגים נכון, או לא נכון, אלו תוצאות יש למעשים שלנו. וזה כמובן, דבר נורא.

שאלה: כיצד מקובל שוקל את המעשים שלו, אם הם נכונים או לא?

תשובתי: אם אני לא מפקח על עצמי, אלא נוהג באופן אינסטינקטיבי, אז המעשים שלי אינם נכונים לחלוטין, הם רעים ומזיקים לחברה ולעולם. אם אני רוצה לנהוג בצורה נכונה, אז אני צריך להתחבר עם החברה הסובבת אותי, להתאחד איתה, להרגיש עד כמה אני קרוב אליה, ונמצא בתוכה, מרגיש אותה, מפקח על המעשים שלי ומרגיש את התוצאות מהם בחברה הסובבת, בכוונה של השפעה ואהבה ללא קשר אליי. אז אני יכול לומר, שאני נוהג בצורה נכונה.

אבל לשם כך נדרשים אימונים ושיטה כיצד לצאת מתוך עצמי, ולהיכנס לתוך אחרים, כדי להתחיל להרגיש בקשר איתם. במקרה כזה אתה מתחיל להרגיש בעולם אחר.

מתוך שיעור בשפה הרוסית, 21.07.2019

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest