מפני שאני עקרב

אם כולנו קשורים בצורה אינטגרלית, אז על ידי היחס שלי כלפי הזולת אני קובע את היחס שלו כלפיי. כי בסופו של דבר, הכול חוזר אליי כמו בומרנג. ואם אני רוצה שיהיה לי טוב, אז כדאי לי לעשות מעשים טובים לכל היתר. השאלה היחידה היא, כיצד עושים זאת?

ישנו משל עם מוסר השכל על הצפרדע והעקרב. העקרב רצה לחצות נהר עמוק מאוד וביקש מהצפרדע לקחת אותו על גבה. הצפרדע ענתה לעקרב: "האם אני השתגעתי? הרי אתה תעקוץ אותי ואני אמות!", אבל העקרב הבטיח לה שלא יכיש אותה, מפני שאז שניהם יטבעו בנהר. הצפרדע האמינה לעקרב ולקחה אותו על גבה. אבל כאשר הם הגיעו לאמצע הנהר, העקרב לא החזיק מעמד והכיש את הצפרדע ובגלל זה היא מתה ויחד עימה טבע העקרב כיוון שלא ידע לשחות. לפני שהצפרדע מתה היא שאלה את העקרב מדוע הוא הכיש אותה, הרי עכשיו גם הוא ימות? והעקרב ענה לה: "מפני שאני עקרב!", הוא לא יכול היה לא להכיש את הצפרדע מפני שזה הטבע שלו. הוא פשוט לא החזיק מעמד.

זאת גם הבעיה של בני האדם. אנחנו לא מבינים עד כמה הטבע שלנו מחייב אותנו לעשות חשבון גס ופרימיטיבי לטובתנו, בלי להתחשב בקשר בינינו. אנחנו יכולים מהבוקר עד הלילה בכל ערוצי הרדיו והטלוויזיה, בשיעורים בבית הספר, לדבר על שיתוף פעולה הדדי ועל הקשר בינינו, כפי שזה היה ברוסיה. אבל אנחנו יודעים שזה לא יעזור, כי אנחנו לא יכולים לשנות את הטבע ה"עקרבי" שלנו.

אם אנחנו באמת רוצים לשנות את עצמנו ולהגיע בדרך הטובה מקפיטליזם לשלב התפתחותי הבא, למבנה חברתי יותר טוב, זה אפשרי רק באמצעות תיקון האדם, כלומר על ידי שינוי הטבע שלו.

אבל אין לאדם אמצעי לשינוי הטבע שלו. האפשרות היחידה היא להשתמש בכוח הטמון בתוך הטבע, במאור המחזיר למוטב. המאור הזה נקרא גם "תורה", אף על פי שאנשים התרגלו להבין את המילה הזאת לא נכון. אבל תורה היא האור המתקן, כפי שנאמר "בראתי יצר רע בראתי לו תורה תבלין, כי המאור שבה מחזירו למוטב".

כלומר, יש לנו אפשרות לתקן את הטבע שלנו עד כדי כך שנרגיש את עצמנו קיימים בהרמוניה בתוך מערכת מושלמת. אנחנו נרגיש תלות הדדית מוחלטת כך שלא יהיה הבדל האם אנחנו דואגים לעצמנו ישירות או שדואגים לזולת ומקבלים דרכו. אפילו האגו שלנו יראה שההשפעה היא לטובתו, כי אני והזולת הם היינו הך, אחד שלם, בלתי נפרד.

מתוך שיעור על פי מאמר מספר "שמעתי", 13.07.2014

ידיעות קודמות בנושא:
כל העולם הוא קן נמלים אחד
במרוץ נגד הזמן לפני גמר התיקון
חוטים בלתי נראים של ההנהגה העליונה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest