דף הבית / קבלה ומדע / טבע / עוד על בעלי חיים

עוד על בעלי חיים

laitman-281.jpg

שאלותיה של מאי: אני אוהבת ומעריכה את תורת הקבלה ורואה בה את התורה הנעלה ביותר, לכן חסרה לי פה הרגישות לסבל של בע"ח שהם חלק מחיינו עד המדרגה ה – 125. לימדת אותנו שהבורא הוא כוח האהבה האינסופי.

1. מדוע מקובלים גדולים שהגיעו לגמר התיקון לא הפסיקו את רצח בע"ח? האם הם ראו בכך פעולה מאוזנת עם הטבע?


תשובה: לא רצח, אלא דרך מוגדרת וקפדנית של שחיטת עופות, צאן ובקר.

2. האם גרימת הסבל לחיות אינה פעולה אגואיסטית?
תשובה: אם פעולות אלה מתבצעות בצורה קפדנית לפי ההוראות אז הן תואמות את היחס הנכון לבעלי חיים.

3.מהם החוקים העליונים כלפי בע"ח? חוק האהבה עד כמה שהבנתי הוא החוק הנעלה – האם החוק הנעלה מתעלם מבעלי החיים?
תשובה: על הכללים המוגדרים בתורה בהקשר לבעלי חיים בעולם שלנו, תוכלי לקרא ב"שולחן ערוך", "משנה ברורה" ומקורות אחרים שמדברים על התנהגות האדם בעולם שלנו.

4. האם היכולת שלנו לחוש אהבה במדרגה 124, היא אך ורק כלפי בני אדם וכלפי הבורא?
תשובה: מדובר רק על אהבה לזולת ולבורא. היחס ליתר היצורים – לא אהבה אלא רחמנות. ייסורי עולם החי כמו ייסוריהם של כל יתר המרכיבים במציאות, נמשכים עד לתיקון השלם.

הבורא ברא רצון אגואיסטי ליהנות. הרצון הזה כלול ומורכב מחמש דרגות:
שורש – דרגה מוצא ראשונית
א – דומם
ב – צומח
ג – חי
ד – אדם

כל דרגת רצון מתגשמת ויוצרת אובייקטים גשמיים. רק האדם יכול לתקן את הרצונות האגואיסטיים, לא רק של דרגתו אלא גם את הנמוכים יותר, לכן ניתן לו להשתמש בהם. בעולם שלנו, השימוש בטבע הסובב ניתן לאדם כסימן למה שהוא חייב לבצע בעולם הרוחני, בכדי להביא את הבריאה לתיקון: איך לרצוח את הרצונות הדוממים, הצומחים והחיים שבנו (כוונות "לעצמך") ולהכליל אותם בדרגת האדם בכדי לתקנם (עם כוונה "לזולת", "לבורא"). הכללים האלה פועלים גם בין הנבראים הגשמיים.

21 comments

  1. לא הבנתי עדיין כיצד הסבל של בלי החיים הוא תיקון עבורם ועבורנו. הרי הבורא הוא טוב ומטיב גם לצומח וחי.
    תודה מראש.

  2. אני חושב שמתפספסת פה הבנה כללית מסויימת משני הצדדים.

    הרי שבקבלה מדובר לקחת את המינימום שאני צריך על מנת להחיות את נפשי (הבהמית במקרה הזה) ואת כל שאר המשאבים להשקיע בהשפעה לזולת/בורא.

    אנו מזמן כבר לא חיים כבעלי חיים בסוואנה שהולכים לצוד למחייתם.
    בימינו אנו בני אדם אוכלים חיות אחרות להנאתם הבהמית כולל דתיים שהולכים על פי "שולחן ערוך" !

    לא משנה הטענה ששחיטה מהצוואר גורמת לפחות סבל, החיות מגודלות ונשחטות בתנאים דומים מאוד לכך שעברנו אנו בגטאות של השואה (אני לא משווה חס וחלילה ואל נא תקחו את זה אישית (גם אני בן לניצולי שואה) אך מבחינת דרגת החי בלבד זה בדיוק אותו הדבר !!!)
    תרנגולות גדלות אחת על השנייה עם עצמות שבורות ומחלות, כנ"ל הפרות אשר מובלות צפופות במשאיות בקור איימים או לחילופין חום איימים אל השחיטה אשר שם לעיתים מקבלות מכות חשמל והתעללויות אחרות.

    אם בן אדם חושב שהוא עושה צמצום על הרצון לקבל ובחוסר ידיעתו בולס בע"ח להנאתו אף על פי שאינו יודע כמה סבל עברו ובהרבה מקרים עושה זאת יום-יום,
    הרי שזוהי בהמיות לשם ההנאה, שכן לא חייבים לאכול בשר כל יום ואפילו לא כל שבוע.

    ידוע שבטבע האריה לא הולך לצוד להנאתו כי זה כיף,
    החיה שעומדת מולו משתנה בגישה שלו בין חיה לטרף בהתאם למה שהגוף שלו מכתיב, כלומר, אם הוא רעב, החיה נחשבת בעיניו לטרף, ואם הוא שבע, לא איכפת לו מהחיות כלל.
    לאומת זאת בני אדם מתייחסים לחיות כאילו שהן נולדו על מנת לשרת אותם וברוב האגו בעל מנת לקבל של האדם הוא גם נהנה מהבשר בצורה בהמית וגם נהנה לשחוט ולעשות על האש בחגיגה גדולה שאפילו מרוב "תרבות המנגל" שבנינו לנו אנו תורמים רבות להרס שכבת האוזון וזיהום הסביבה.

    אז בבקשה פקחו את העיניים, נהדר שאתם אוכלים חיות על מנת להחיות את נפשכם הבהמית, ואם אכן עושים זאת באיזון עם הטבע אז ניתן לחיות בסרקולציה הטבעית הזו לנצח.
    אך מכיוון שלא מדובר כאן בשום איזון, הרי שטבעם של בני האדם בא לידי ביטוי בצורה האכזרית שלו כלפי החיות כפי שאם לא היו חוקים ומוסר היא הייתה באה לידי ביטוי גם כלפי בני מינו (ואכן אוכלים אחד את השני מתחת לפני השטח).

    נראה שאנשים לא יודעים באמת עד כמה ההתעללות בבעלי החיים היא קשה ו"שולחן ערוך" לא יגאל אף מערכת עצבים גשמית מייסורים קשים מנשוא !
    אז בבקשה קצת להתעורר, אנחנו לא חיים באיזון, לא רחמנים כלפי החיות, ונעשה הכל כדי לגדל כרס עגלגלה בלי להתחשב בכלום.

    ודרך אגב, מה לגבי כתבי הרב קוק הנוגעים בנושאים הללו בדיוק ?

  3. זאת אומרת שכאשר אוכלים בעלי חיים מתבצע תיקון?
    זה נכון?
    אולי לא הבנתי כל כך טוב…

  4. כבוד הרב,
    יש לך אולי אי-מייל שאפשר לשלוח לך דברים שרק אתה קורא ולאנשים אחרים אין גישה אליו. אני רוצה לשלוח לך סיפור מדהים על בעל חיים שדרכו נעשה משהו לא מוסבר על פי הטבע, סיפור שהייתי עד לו אישית ואף אחד כולל רבנים לא יודעים להסביר אותו (כל אחד נותן פרשנות אחרת). אולי זה יתן לך זווית ראיה אחרת עליהם. חוץ מזה שאני מאד מעוניין לדעת מה יש לך לומר על הדבר הזה.

  5. היי ראסטפרי (:
    תודה על התגובה המעניינת שלך. האם תוכל להפנות אותי באיזה כתבים של רב קוק מדובר ? אני מחפשת חומר קבלי בעניין בע"ח.
    תודה (:
    מאי

  6. מאי – ומה לגבי חיות שאוכלות חיות, האם זה אכזרי או לא?

  7. זה פשוט מדהים.
    בכל פעם שאני נכנסת לפורום על בעלי חיים, או נתקלת בכתבות בתקשורת, אני יוצאת המומה. כמה סבל?! ועוד בשחיטה שכאילו כשרה בפאראגוואי! מה הולך כאן? נהיינו לטובחים, למשחיתים, לאוייביו של הטבע המקיף אותנו! אני לא יודעת כבר מה להגיד, אומנם שלהם אין את הכרת העתיד שיש בנו, עדיין הסבל הפיזי קשה להם מנשוא וזה בטוח ועל אמת. אני רק יכולה לקוות שיום יבוא והיהדות תעלה לגובה קומתה, הטהורה והאמיתית, ותמנע עד כמה שיותר את סיבלו של הטבע. זה לא צריך להיות ככה, זה יכול להיות גם אחרת.

  8. חיות אוכלות לשם הישרדות.
    אנחנו אוכלים הרבה פעמים לשם הנאה בלבד.

  9. ראסטפריי שלום (:
    אני מסכימה איתך בכל מילה. הניצול של החיות למען סיפוק תאווה ולא הכרחיות נראה לי מעוות ונוגד את האיזון עם הטבע !
    מאי

  10. מה פתאום שזה יהיה אכזרי…..לעניות דעתי מדובר בהשתקפות של האגו שלנו. כשנתגבר על הרוע שבנו, כשהשתקפות לכך גם החיות יהיו מתוקנות – צמחוניות. "וגר זאב עם כבש…." ועובדה…..יש חיות רבות שכבר מראות לנו את המצב המתוקן בכך שהן צמחוניות – אינן גורמות סבל לזולת.
    לחיים (:
    מאי

  11. אסתר המלכה היקרה (:
    לעניות דעתי אין מצב של גרימת סבל לאחר שיהיה "כשר" כי הוא בניגוד מוחלט לכלל האהבה. במיוחד בעולם המודרני כשתעשיית הסויה התפתחה. ויותר מכך – כשידוע שאכילת הסבשר גורמת למחלות של עודף קולסטרול וסרטן. שלא לדבר על ההורמונים המוזרקים לחיות המסכנות. והגרוע מכל כשאדם אוכל חיה הוא מכניס לתוכו את זעקות הכרב והסבל של החיה שכ"כ רצתנה לחיות. גם אם האדם לא נכח ברציחת החיה !
    "שחיטה כשרה" זו המצאה שרק האגו האנושי יכול להמציא על מנת להרגיע את רגשי האשמה שלו….זה כמו להגיד "רצח כשר".
    באהבה
    מאי

  12. נכון ! זה הבדל עצום !!!
    מאי

  13. הפילים והנמלים הן שתי דוגמאות מיני רבות לחברה המתוקנת ! ממש "ואהבת לרעך כמוך". יש ניצול ואין גרימת סבל לשווא ! הלוואי שגם אנו נתייחס לכל הטבע הסובב אותנו ולא רק לבני אדם, לפי הכלל הנעלה של "ואהבת לרעך כמוך !".
    מאי

  14. אסתר המלכה היקרה (:
    זה בידיים שלנו הנשים. אנחנו מגלות באופן טבעי רגישות גבוהה יותר לסבל ולכאב. אני מתפללת שיקומו מקובלות גדולות בימינו שיחשפו את האמת הנעלה – שהיא אהבה מוחלטת לכל צורות החיים עלי אדמות.
    זהו מגרש המשחקים שלנו, ופה אנחנו צריכים לגלות חמלה אהבה ונתינה לכל הקיים.
    זה חייב להיות אחרת וחייב לקרות !!!!
    שלך (:
    מאי

    ***אולי המקובלות המקראיות כן התייחסו לבע"ח. איפה יש חומר על השגות המקובלות הגדולות מהמקרא ? אשמח לחומר.

  15. מה שמעניין הוא שהכלבים תופסים קונוטציה שלילית בכתבי המקובלים. האם הכלב הוא באמת חיה מנצלת ואגואיסטית?
    אספר סיפור קטן: פעם, הצלתי חתולת רחוב מוזנחת (היא הייתה פצועה ומלאת עובש בעיניים)והבאתי אותה לוטרינר. בדרך, הגעתי לבית שחשבתי שהוטרינר גר בו, וכאשר החתולה יללה, באו פתאום כמה חתולים וראו עליהם, שמצד אחד הם רוצים לקחת ממני את הקרטון ולהוציא את החתולה הקטנה אבל מצד שני הם מפחדים ממני, האדם הגדול.
    זאת עדיין אגואיסטיות וניצול?
    כלבים לא נוהגים כך?
    מהו העניין הזה עם הכלבים?
    תודה.

  16. בנות יקרות

    נפלא בעיני רגישות אנשים לבעלי החיים. אנחנו בני האדם מתגלים בשיא שפלותנו ביחסנו אליהם, וזאת מפני שאין בהם את היכולת להתמודד אתנו חיות האדם. אני מצידי הספיק לי לראות שני סרטים מזעזעים במיוחד בשביל לחסל סופית את תאוות הבשרים שלי. הלוואי ואנשים היו מודעים יותר לתרבות הצריכה כיצד מתבצעים דברים וכיצד אפשר לשמור על הטבע לטובתנו ולטובת היצורים כולם.

  17. מיכאל לייטמן

    מקובלות השיגו בדיוק אותו דבר כמו מקובלים גברים

  18. מתוך עיתון "הארץ" 7.5.95 מתורגם מהעיתון ניו יורק טיימס,
    ..הדוגמה הבולטת ביותר לבעלי חיים המקובצים בקבוצה יציבה, ללא סולם היררכי, הם האריות.
    אומנם הזכרים בקבוצת האריות עליונים על הנקבות(שהן אלו שיוצאות לציד ומביאות את הטרף), והנקבות הבוגרות קודמות לגורים, כשמדובר בחלוקת הטרף, אבל לא קיימת חלוקה מעמדית בין הזכרים לבין עצמם, או בין הנקבות לבין עצמן. כל הזכרים, החיים בקבוצת אריות, מתנהגים כמו נסיכים עצלנים, נרגנים ותובעניים, זאת לעומת הנקבות, שמספרן בקבוצה יכול להגיע ל-20, החיות באחווה.
    …החוקרים חשבו שחייבת להיות היררכיה גם בקרב אריות. מהר מאוד נוכחו בטעותם, ומאז הם מנסים להבין כיצד שומרים האריות על שלום ושלווה ללא פירמידה חברתית, בעיקר במצבים טעוני מתח כמו ייחום ואכילה.
    מתברר כי אריות דבקים במה שהביולוג של תורת ההתפתחות, ד"ר ג'ון מיינרד סמית מאנגליה מכנה "האסטרטגיה הבורגנית". זהו עיקרון, שלפיו מי שמגיע ראשון לבשר או לבת זוג – זוכה בהם.
    אם קבוצת לביאות הורגת חיה, למשל, הלביאה הקרובה ביותר למקום שבו נמצאים חלקי הבשר הטובים ביותר – האיברים הפנימיים – הופכת לבעלת חלקים אלה בגוויה, ויכולה לאכול מהם לשובע. כאשר הלביאה מסיימת והולכת לדרכה, הלביאה הקרובה ביותר למקום תיגש לאכול את השאריות.
    החוקרים גם הבחינו, שאם לביאה מסויימת היתה סמוך לנתחים המובחרים ביותר של גווית החיה, ואכלה מהם, הרי בפעם הבאה היא לא תאכל ראשונה מהטרף, אלא תפנה את מקומה ללביאה אחרת.
    כללים דומים, שלפיהם הקרבה למקום היא הקובעת, קיימים גם כאשר מדובר בהזדווגות.
    מדוע חיים אריות על-פי כללים שוויונים אלה? פאקר סבור, שהסיבה לכך היא כי אריות הם קטלניים. הם מצויידים טוב מדי באמצעי הריגה מכדי לחיות אחרת. כאשר שני בבונים, או שימפנזים מתכתשים בניהם, המנצח יוצא בדרך כלל עם כמה שריטות בלבד, מקסימום בלי אוזן, וגם המפסיד כמעט שאינו נפצע בצורה רצינית. אבל כאשר שני אריות מתחילים לריב, הם עלולים להסב אחד לשני פצעים קשים, ואפיו פצעי מוות.
    "לאריה יש שיניים חדות וציפורניים המסוגלות לקרוע זברה לגזרים. גם אריה קטן יכול לגרום נכות ליריב שלו", אומר פאקר."היחסים בניהם דומים ליחסיהן של המעצמות בתקופת המלחמה הקרה, כאשר שני הצדדים ידעו אז שמלחמה תביא להשמדה וודאית של שניהם. במצב כזה הם העדיפו להמנע ממלחמה".

  19. לזיו,
    תודה שחמלת עלינו, ואתה מתכוון לספר את הסיפור לרב,
    שבת שלום ומבורך.

  20. אסתר המלכה מהקבוצה הווירטואלית:)

    אני חושבת שנשים משתוקקות לדעת על נשים בעלות השגה רוחנית – כרגע אין לנו דמות נשית להתרשם ממנה ונראה כאילו גברים הם המבצעים היחידים והמשיגים היחידים. אל תבין אותי לא נכון, אני בעד החלוקה של השפעת חיסרון והמשכת המילוי….אבל בכל זאת, אני רוצה לדעת האם יש מישהי בעלת השגה רוחנית כיום ומדוע מקובלים כותבים על נשים צדקניות שבזכותן נגאלו ישראל ממצרים?

    תודה.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest