דף הבית / קבלה ומדע / ללא מאמצים, אין תוצאה

ללא מאמצים, אין תוצאה

שאלה: האם חכמת הקבלה כמדע, יכולה לעשות חיזויים מדויקים? למשל, בעל הסולם ידע שתהיה מלחמת עולם, לכן הוא ניסה להעביר את היהודים מפולין לישראל, ואחר כך נסע לפולין כדי לעורר את הפועלים השובתים לאיחוד. האם הוא ידע שהמשימה שלו נועדה לכישלון?

תשובתי: כאן קיימת גישה קצת שונה, אפילו קצת לא מדעית מנקודת מבט גשמית. כי המקובל לוקח בחשבון את המאמצים שהוא משקיע. בעיקרון, בעולם שלנו, כדי להשיג משהו צריך להשקיע כמות מסוימת של מאמצים. נניח שכדי לגלות משהו חדש בטבע, האנושות יכולה במשך מאות שנים לדפוק את הראש בקיר בכך שהשקיעה מאמצים שונים. ואנחנו לא יכולים לבוא בטענות: "בשביל מה הם עשו את זה?! יכלו מיד להשיג משהו". כי אנחנו הרי מבינים שכל המאמצים הללו יוצרים בהדרגה דווקא את אותו הבסיס, שהודות לו מישהו עושה גילוי.

באופן כזה, סכום כל המאמצים האנושיים מביא את העולם לפריצה חדשה, לעלייה חדשה. אותו הדבר גם בעבודה הרוחנית. לכן איני יכול לומר, האם בעל הסולם ידע שהמאמצים שלו לא ינחלו הצלחה. אני ראיתי כיצד המורה שלי, הרב"ש, השקיע למרות הכול מאמצים, שמנקודת מבטי היו לגמרי לא הגיוניים. אבל הוא בכל זאת עשה אותם, מפני שהאדם אינו צריך לסמוך רק על השׂכל שלו, הוא צריך ללכת כביכול בדרגה הבאה.

שאלה: כלומר, הוא ראה מה מחכה לנו מאחורי הסיבוב?

תשובתי: לא, לא ראה! אבל גם אם היה רואה, זה לא היה מבטל את המאמצים שלו. ולמרות שמנקודת מבטנו בגישה הרגילה וההגיונית שלנו, נדמה שאין בזה שום צורך, הוא ידע שבכל מקרה הם הכרחיים.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "מדע וקבלה", 7.10.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest