אם נעביר את כל הדגש דווקא לקשר בין הילדים לבין עצמם ולקשר בין הילדים והמבוגרים, ולא אישית על כל אחד: מי הוא ומה הוא, נֵפַתֵח קשר בין האדם לסביבה, והילד יתפתח בצורה נכונה גם מבפנים!
כי הרי כל התכונות, הנטיות, הגנים הפנימיים שלנו, אינם ניתנים לתיקון וניתנו לנו רק למטרת חיבור ומגע עם האחרים. כל המערכת הזאת נבראה מנוגדת לגמרי למצבה היום, ואנחנו היינו ממוזגים ברצון אחד משותף, עד לכזו מידה שאף אחד מאיתנו בכלל לא הרגיש ולא היה מורגש.
רק לאחר השבירה של המערכת הזאת התחלקנו ל: "אני", "אתה", "הוא". לכן לאישיות של כל אחד מאיתנו לא נדרש כל תיקון, הן תעלמנה במידת שניצור קשרים נכונים והתכללות באחרים. רק הקשרים האלה או חסרונם, קובעים כיצד האדם מצטייר כלפי החברה ועד כמה הוא עובד ומיישׂם את עצמו בה בצורה הנכונה.
מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "החירות", 10.12.2010
ידיעות קודמות בנושא:
חינוך ולא השכלה מקצועית
חבל הטבור לכל החיים