יום כיפור

מיכאל לייטמן

בעוד מספר ימים יחול יום מיוחד שנקרא יום כיפור. אך מי יודע באיזה מצב פנימי ירגיש את עצמו מקובל ביום הזה, ומתי יגיע המצב שלו שנקרא "יום כיפור". המצבים הפנימיים אינם מגיעים לפי התאריך שבלוח השנה. המצבים של האדם יכולים להיות פרטיים, אישיים ומשותפים, כלליים. ברמה הכללית העָם באופן כללי מבצע את מנהגי החג.

כאשר קבוצת מקובלים תשׂיג באיחוד שלה מצב פנימי מסוים של חג, זה לא יהיה קשור בכלל עם החג הכללי של העָם. זאת משום שהחג הפנימי מתרחש לפי המצב האישי, והחג הכללי מתרחש לפי לוח השנה. למרות, שלמסורות ולמנהגים של כל יום מיוחד, קיים שורש/סיבה רוחני משלו. אך גם המקובל רוצה לקיים את המנהג יחד עם כולם, כי הרי נאמר: "בתוך עמי אנוכי יושבת". אך יחד עם זה, הוא נמצא במצבו האישי הפנימי.

ישנם בני אדם דתיים, כלומר אלו המקיימים את המסורת והמנהגים, וכמו כן ישנם בני אדם המבצעים את הפעולות הפנימיות האלו בנשמות שלהם, בכך שמתחברים עם הנשמות האחרות במערכת הכללית של האדם. בכך הם גורמים נחת רוח והנאה לבורא ובאמת מתקנים את עצמם. התיקון אפשרי רק בזכות החיבור בין בני האדם, כמו שנאמר: "ואהבת לרעך כמוך זהו כלל גדול בתורה".

לכן יכול להיות שכאשר בני אדם בכל העולם מבקשים מהבורא "סליחה", כדאי להסביר להם שתשובה יכולה להיות רק ביחס לאהבת הזולת, ולא משנה אם אתה "בעד" או "נגד". אז בואו, ביחס לכלל הזה נבדוק האם חטאנו או לא. הרי רק את החוק הזה עלינו לקיים, כמו שנאמר: "ואהבת לרעך כמוך זהו כלל גדול בתורה".

אם כל האנושות הייתה מתאספת באופן ווירטואלי, כדי לברר מה הכוונה ואהבת לרעך, עד כמה הבורא דורש את זה מאיתנו, עד כמה אנחנו מנוגדים לזה, זה היה היום כיפור האמיתי שממנו היינו מגיעים לפורים (כיפור בתרגום "כ-פורים"), גמר התיקון השלם.

כשבני האדם הולכים להתפלל, לבקש סליחה, חשוב לדעת על מה לבכות ועל מה לבקש. הרי אנחנו כבר בוכים ומבקשים הרבה מאוד שנים, ואין זה עוזר לנו. לא נראה שהבורא יכול לשמוע אותנו בצורה כזאת, כי הרי הבקשה שלנו מנוגדת לצעקה הנכונה, איננו מבקשים על האהבה לזולת, ובקשות אחרות אין הבורא שומע. אנחנו הסתובבנו עם הגב אל מי שיכול להציל אותנו, וצועקים לכיוון ההפוך. זהו יום הכיפור שלנו…

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 14.09.2010

ראה מאמרים קודמים בנושא:
אור מיוחד של חג
בקשת סליחה לקראת ראש השנה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest