דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אין עונש, יש תיקון

אין עונש, יש תיקון

"וכי יריבן אנשים והכה איש את רעהו באבן או באגרוף ולא ימות ונפל למשכב : אם יקום והתהלך בחוץ על משענתו ונקה המכה רק שבתו יתן ורפא ירפא." (תורה, ספר "שמות", פרשת "משפטים", פרק כ"א, פסוק י"ח – י"ט).

מנקודת מבט גשמית, מובן על מה מדובר כאן, אבל אם נחדור יותר פנימה לעומק אז זה הרבה יותר מורכב. מדובר על אדם שיכול לאחר הנזק שנגרם לו, להתכלל בחברה ולהיות חלק אינטגרלי ונורמלי שלה, ומי שגרם לו לנזק צריך לפצות אותו.

שאלה: מה הכוונה "והכה איש את רעהו" בעבודה הפנימית?

תשובתי: האדם כולל בתוכו את העולם כולו, ולכן, כאשר מופיעה בתוכו מלחמה פנימית, הוא צריך להפוך להיות דיין לעצמו ולשקול בצורה ברורה ומדויקת מה בתוכו "בעד" ומה "נגד" בהתאם לדרגתו.

קיים בית דין עליון, אזורי, מרחבי, עירוני, וכולי, כלומר כל מיני דרגות שנבדלות לפי עומק הבעיות שמתעוררות. ישנן בעיות שאפשר לפתור פשוט בדו-שיח בין בני אדם, וישנן כאלה הדורשות התערבות של צד ג'. בתורה מדובר על התערבות של צד ג' כאשר הדיין מחליט כיצד יש לנהוג במקרה הנתון.

מדובר על "ג' קווים" בהתנהגות. ישנן פעולות שנפתרות על ידי התערבות של כוחות עליונים מיוחדים, תנאים, וכדומה.

כי התורה אינה מתכוונת לבית הסוהר. בהתאם לתורה, זה לא סתם חסר תועלת, אלא מזיק לאדם, כי אתה מנתק אותו מהחברה. אין עונש יותר גדול מאשר לתלוש את האדם מתוך החברה, מפני שדווקא בה הוא מממש את עצמו, אבל אם הוא מבודד ממנה, אז הוא כאילו מת. לכן לא יכול להיות שום בידוד. אפשר להרחיק את האדם מחברה אחת ולהכניסו לחברה אחרת, יותר נמוכה, המתאימה לו.

בעבר היו קיימות ערי מקלט שלשם ניתן היה לברוח אם האדם ביצע עבירה שלא בזדון. אבל אם הוא היה יוצא מתוך העיר הזאת, אז יכלו לתפוס אותו ולהענישו. הבריחה לעיר מקלט, לבידוד, זה היה התיקון שלו.

כלומר, ההנהגה העליונה עברה דרך האדם הזה בכזאת צורה, שהוא הרג או גרם נזק לאדם אחר שלא בכוונה. כלומר במעשה הזה הוא לא השתתף בעצמו, מצידו זה היה שלא בכוונה תחילה, אבל בפנים מתחת לכל המחשבות והרעיונות שלו זה בכל זאת היה קיים איפה שהוא בטבע שלו או בקשר שלו עם אותו האדם. ולכן יצא כך, שאפילו ללא שום כוונה הוא גרם נזק או מוות לאדם אחר. ועכשיו, כדי להיתקן, הוא חייב להתרחק. בתורה בכלל לא קיימת המילה "עונש", אלא יש רק "תיקון".

מתוך התוכנית "סודות הספר הנצחי", פרשת "משפטים", 29.04.2013

ידיעות קודמות בנושא:
שתי דרגות של התורה
המצווה המופשטת ביותר
המצוות והמשפטים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest