דף הבית / משבר עולמי / האנטי-צרכנים צוברים כוחות

האנטי-צרכנים צוברים כוחות

laitman_1373_wp.jpg

ידיעה: מספר התומכים בתנועה האנטי צרכנית Degrowth ("ויתור על הצמיחה") הולך וגדל כל הזמן. הרעיון הבסיסי של התנועה הוא, שהצמיחה הלא מבוקרת של הצרכנות חסרת המחשבה שמתאפשרת בשל האשראי והמערכת הפיננסית המודרנית בכללותה, שונה מההתקדמות האמיתית גם באופן כמותי וגם איכותי. העקרונות של תנועת Degrowth הם:

1. הצרכנות היא "מזון מהיר" (Fast Food) פסיכולוגי ומוסרי, שאינו משפר את איכות החיים ואפילו פוגע בה.

2. איכות מול כמות. איכות החיים שלנו משתפרת על ידי דברים שלא ניתן להפוך אותם לסחורה ובלתי אפשרי למדוד אותם: ידידות, משפחה, קהילה, טיפוח עצמי. המטרה של הצמיחה הכלכלית והחברתית צריכה להיות שיפור איכות החיים. בקנה מידה של הכלכלות הלאומיות, למדידת הצמיחה יש להשתמש ב"אושר הלאומי הגולמי" (GNH, gross national happiness) במקום ב"תוצר המקומי הגולמי" (GDP, gross domestic product).

3. הכרה במוגבלות של המשאבים הטבעיים, הדגים, המים והאדמה הפורייה. אנרגיה זולה רק מאיצה את תהליך דלדול המשאבים האחרים.

4. הצמיחה ההרסנית של הצרכנות היא מקושרת ישירות לדלדול המשאבים ויצירת ה"בועות" הפיננסיות (חיים באשראי ופעילויות עם נכסים פיננסיים מדומים).

5. ירידת התועלת מהצרכנות. השקעות באוויר נקי, מים, תחבורה ציבורית הן הטובות בתחום הבריאות.

6. כישלון המשטרים של הניאו-קפיטליזם והקומוניזם במרדף אחר צמיחה בכל מחיר.

7. האנושות הגיעה לשיא הצרכנות.

תנועת Degrowth מותחת ביקורת בגלוי על "דת" ההתקדמות (הצמיחה). דת זו דומה לפולחן-מטען (פולחן סחורות מהמערב), היא אומרת, שצמיחה, זה אותו הדבר כמו התקדמות. הצמיחה היא הכרחית, כך שצריך לתמוך בה בכל האמצעים הנדרשים, גם אם, בסופו של דבר, זה מזיק לצמיחה עצמה. הדת הזאת היא רק שלט שמסתיר את הרצון לשליטה פיננסית וכלכלית.

ההיבט המעשי של התנועה Degrowth מבוסס על העיקרון של "שימוש בדבר, כל עוד התיקון שלו יהיה בלתי אפשרי", לקנות מוצרים מקומיים, להתנגד לשיווק על ידי שטיפת מוח, להפוך לאדם שאינו דורש מותגים כדי לשפר את מעמדו החברתי.

התנועה קוראת לפירוק המערכת של העבודה בשכר וההצטברות של העושר.

הערה: במדינות ובממשלות השונות החלו להופיע תנועות ומפלגות חדשות עם תוכניות הדומות חלקית לרעיונות של החינוך האינטגרלי, והן אינן יכולות להתממש בלעדיו. העתיד מתקרב. הן יתחילו לפתח את הרעיונות שלהם ויתבררו חוסר ה"כלים" ליישומם. אז הן יבינו את הנחיצות של החינוך האינטגרלי.

ידיעות קודמות בנושא:
סוף עידן הצריכה הבלתי מרוסנת
מעידן של צריכה לעידן של מודעות
קניות עם תועלת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest