בית-ספר ליחידי סגולה

מתוך מאמר של הרב"ש, "הצורך לאהבת חברים":

"על האדם מוטל להידבק בחברה.. שיש סגולה מיוחדת בדיבוק החברים. היות שהדעות והמחשבות עוברים מאחד להשני ע"י הדבקות שבהם, לכן כל אחד נכלל מהכוחות של השני. וע"י זה יש לכל אחד כח של כל החברה."

בחיים הגשמיים האדם בעל כורחו נמשך לחברה, מפני שהיצר הרע שלו דוחף אותו לחיפוש אחר הצלחה גדולה ורווח, וההצלחה העיקרית, זה להצליח בעיני האחרים. ולכן האדם כל הזמן בודק, מה לפי דעת הסובבים נחשב לטוב ומה נחשב לרע, מה חשוב בעיניהם. ולפי זה הוא בונה את סרגל הערכים שלו וקובע את היחס לכל מה שקורה.

הוא אפילו אינו מודע לכך, אבל כל הדעה שלו בנויה על בסיס של הערכת הסביבה, וללא זה האדם היה נשאר חיה.

שיטת הקבלה גם כן מעלה מדרגת ה"חי" לדרגת "אדם", אבל זה קורה בצורה אחרת. האדם צריך בעצמו לתת יגיעה, כדי להידבק בכוח לחברה הנכונה, הוא חייב לדעת מה בדיוק הוא רוצה לקנות ממנה. ולקחת ערכים של החברה אפשר רק אם מכניעים את עצמנו בפניה. חוץ מזה, הוא צריך להתעלות מעל לחברים, כדי להשפיע להם גדלות המטרה ושמחה.

על ידי שתי צורות היחסים האלה לזולת: מלמטה ומלמעלה, האדם רוכש את הכוחות החסרים לו. והכוחות האלה שמגיעים אליו לא בצורה אגואיסטית, לא שמגדילים יותר ויותר את האגו שלו, כמו בעולם הזה, היכן שעל ידי השפעת החברה הוא מקבל במקום כוח אגואיסטי אחד שלו, כוח אגואיסטי גדול פי עשרה. כאן הוא מוותר ומבטל את עצמו, רוצה לבנות ולהשפיע יחסים טובים, להעביר שמחה וגדלות המטרה, כדי שכולם, כולל הוא בעצמו, יכניעו את עצמם כלפיה ויקבלו אותה ב"אמונה למעלה מהדעת", מה שלא יקרה. ועל ידי זה הוא מקבל לא סתם כוח יותר גדול ממה שהיה לו קודם, אלא כוח אחר לגמרי, כוח השפעה.

הודות למאמצים שלו, מגיע אליו כוח השפעה מהאור העליון. אם יש קבוצה של עשרה אנשים (מניין), אז כל אחד מהמשתתפים מקבל דרכה את כוח ההשפעה מהמקור של ההשפעה. באופן כזה, האדם רוכש כוח גדול יותר פי עשרה, ועוד מתוקן, שאיתו הוא הולך ומתקדם.

זהו השלב הראשון של הדרך הרוחנית והאדם צריך כל הזמן לבדוק את עצמו, האם הוא באמת מכניע את עצמו כלפי הקבוצה. כי יכול להיות, שזה האגו שמדבר בתוכו, בכך שמבלבל אותו בכל מיני צורות. צריך להשתדל להיות ערמומי יותר מהנחש הערמומי הזה, שלא מאפשר לאדם להתכלל בחברה.

המדרגה הראשונה הזאת היא הקשה ביותר, שעליה נאמר: "אלף נכנסים לחדר ורק אחד יוצא להוראה". צריך לקחת בחשבון ש"בית הספר" שלנו מיועד ליחידים. והבדיקה היא רק ב"עשירייה". אם לא מסתכלים על כל העולם, על עצמך, על החברים דרך ה"עשירייה" שלך, אז תמיד טועים.

האדם יכול להיכנס לקבוצה, לאיזו ועדה, לארגון, אבל אם הוא לא עובד ב"עשירייה", אז הוא לא יוכל לראות שום דבר חוץ מהאגו שלו.

מתוך ההכנה לשיעור, 30.05.2013

ידיעות קודמות בנושא:
רוחניות לא קונים ולא לוקחים בכוח
בטווח התדרים של האור העליון
תרצה ותשתנה!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest