דף הבית / אהבה / אהבה כחוק הטבע

אהבה כחוק הטבע

"ואהבת לרעך כמוך", אמר רבי עקיבא, זהו "כלל גדול בתורה". צריכים להבין ש"כלל גדול בתורה", זהו חוק הטבע הבסיסי שכולל את כל הבריאה. אם מפרשים זאת נכון, נראה שהכול מתקיים בזכות החוק הזה בלבד של אהבת הזולת כמו את עצמך.

הקשר בין כל דבר אפשרי יכול להיווצר אך ורק באמצעות הכוח המיוחד, שמאפשר ואפילו מחייב, לחבר את החלקים השונים וכן ההפוכים, גם אם זה חלקיקים, שדות, מרכיבי תא חי או בני אדם.

הכוח החיצוני הזה, שהיא תוכנית הבריאה, משפיע עליהם, מאלץ אותם להתקשר וכתוצאה מכך, החלקים אינם מתרחקים זה מזה, אלא מתקרבים בהדרגה ויחד בונים מערכות מורכבות יותר של הטבע הדומם, הצומח, החי, וה"מדבר" ואחר כך המערכת הרוחנית.

כל זה ביחד מהווה את הכלל הגדול בתורה – "ואהבת לרעך כמוך". "תורה" היא עצם המערכת הקיימת בין הבורא לנברא. והחוק שלה היא אהבת הזולת כמו את עצמך.

"לרעך" הוא זה שלגמרי הפוך ממני, בדומה לכמה שאנחנו הפוכים מהבורא. אף על פי כן, חוק האהבה פועל בתוך המערכת ומחייב אותנו לסדר את הקשר בינינו מכיוון שאיננו יכולים להתקיים אחד ללא השני, בכל הרמות…

החוק הזה של האינטגרציה ההדרגתית מתממש ללא ההשתתפות של הנברא, אלא דרך תהליכים אבולוציוניים בטבע הדומם, הצומח והחי, וכן ברמות דומות של הטבע ה"מדבר". החוק הכללי האוניברסלי מגדיר ומכתיב את הכול, וכך הנברא נמצא תחת לחץ התפתחותי.

אמנם, ברמה העליונה שלה מגלים שעיקרון האהבה למישהו אחר ואפילו ההפוך ממנו הוא חוק הטבע. כי הרי ללא הקשר בין הבורא לנברא שום דבר לא היה קורה.

תוך כדי הכרת החשיבות של הקשר המוגדר כ"ואהבת לרעך כמוך", הנברא מתחיל לממש את אותו הקשר מרצונו, אף על פי שמגלה בהתחלה שכל החלקים האחרים אינם דומים לו, הם זרים והפוכים ממנו.

באופן כללי, כל העבודה שלנו היא בכך שנממש את החוק הזה. אך קודם כל צריכים ללמוד אותו, לחקור איך בטבע ה"מדבר" הנברא מתחיל לאמץ ולסגל לעצמו את המימוש של החוק הזה. הוא פועל בתוך הנברא.

כל ההתפתחות, החל מ"המפץ הגדול", על אף שנראה לנו כתהליך של הרס, פירוד, הוא בעצם מייצג חיבור הדרגתי של כל חלקי הבריאה, עד שהחומר יצטרך להכיר בחוק הבסיסי של הטבע ולעמוד בדרישותיו מרצונו האישי.

בכך הנברא מקרב את עצמו לבורא, ואז הם יחד מגיעים לעיקרון היסוד "ואהבת לרעך כמוך".

מתוך שיעור על המאמר "אהבת ה' ואהבת הבריות",28.05.2013

ידיעות קודמות בנושא:
האהבה היא הגשר מעל השנאה
החישורים מתגלגלים קדימה ואחורה, והגלגל נוסע קדימה
הנגיעה הראשונה בבורא

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest