דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אוניברסיטה שאפשר להתקבל אליה רק כקבוצה

אוניברסיטה שאפשר להתקבל אליה רק כקבוצה

מתוך שיעור ההכנה לכנס בניו-ג'רזי

שאלה: אחרי שהבן מתבגר, הוא מסוגל להבין מדוע אביו היה קשוח כלפיו. אבל כיצד אנחנו יכולים להצדיק את הבורא דווקא באותו הרגע שהוא שולח לנו ייסורים, ולא כעבור זמן מה?

תשובתי: אני בעצמי, אינני מסוגל להצדיק את אבא על כך שהוא קשוח כלפיי. מפני שאני מלכתחילה שקוע בתוך החיים ה"בהמיים" שלי. ואם רע לי, אז בטוח שגם המקור של הרע נראה לי רע. אני לא אוהב אותו, עד כדי שנאה.

מכאן נובעת השאלה, כיצד אני יכול להעריך אותו בצורה שונה? למעשה, זה בלתי אפשרי. כי כך אני בנוי, הרצון האגואיסטי שלי מאלץ אותי לברוח מהייסורים ולהימשך לתענוגים. אז מה רוצים ממני? כיצד אני יכול להתייחס לייסורים בצורה מטרתית ולהעריך בצורה עניינית את מי שנותן את המכות? כיצד אני יכול להבין שהוא פועל על הטבע שלי כדי לגדל בי משהו יותר גדול, שייצא ממני "אדם" במקום "בהמה"?

אני זקוק למוח ולרגש חדשים בנוסף לחושים הישנים שמודדים רק תענוג או ייסורים. עד כה אני למדתי כיצד אפשר להשיג תענוג ולהרוויח מזה, בדומה לכל האגואיסטים בעולם שלנו, ולהיפך, לברוח מהייסורים רחוק ככל האפשר ולהתגונן מפניהם ככל האפשר. אלה הנורמות האגואיסטיות בעולם שלנו, כאן מצליחים רק אלה שיותר חזקים, יותר עשירים, יותר ערמומיים… והאנשים האלה גאים בכך שחייהם מוצלחים רק בגלל שהם יודעים כיצד להתחמק מהייסורים ולהימשך לטוב.

לכן, אני לא מסוגל בעצמי לגדל בי משהו יותר גדול. אני זקוק לניצוץ מאותה המדרגה שנקראת "אדם", כדי שאוכל להתפתח בכיוון מדרגת היחסים החדשה עם אבי. הוא שולח לי מכות ואני חייב לגלות בהן את המטרתיות.

בעולמנו, האבא מגלה כלפיי קשיחות, כדי שאלמד לקבל תענוג ולהתרחק מהייסורים בדרגה הגשמית. זה לא יותר מאילוף בהמי.

ומצד שני, כדי להתקדם ברוחניות, אני זקוק לניצוץ מהמדרגה הבאה, העליונה יותר. הניצוץ הזה נקרא "נקודה שבלב".

ובנוסף לכך, אני זקוק לאנשים שיביאו לי את הידיעה הזאת, אני זקוק לסביבה שתעזור לי בדרך, שתתמוך בי, שתחזק אותי ושתעזור לי להבין שהמכות שאני מקבל הן מטרתיות. אז אני לא אפול למרדנות בצורה עיוורת תחת העול של הייסורים, ולא אתחיל להאשים את אבא ששולח אותם, אלא כל פעם אתרגם נכון את היחסים בינינו. אני אבין שהוא עושה זאת כדי לכוון אותי נכון כלפי המטרה, ולא משנה מה הוא שולח, מכות או תענוג.

לכן, היחסים בין הבורא לנברא נבנים ברמת הטבע הדומם, הצומח והחי, ואחר כך בדרגה יותר גבוהה, ה"מדבר". כדי להגיע לשלב קריטי זה בהתפתחות, אני זקוק:

• לניצוץ התחלתי, ה"נקודה שבלב".

• למורה שיסביר מדוע הבורא מתייחס אליי רע בדרגה הגשמית, ולאיזו מטרה הוא מכוון אותי, כמו אבא שמחמיר את היחס כלפי בנו כדי להכין אותו לאוניברסיטה.

• לסביבה שכל הזמן תגָדל בעיניי את המטרה ותספר לי עד כמה חשוב להתקבל ל"אוניברסיטה" הזאת ועד כמה האבא אוהב אותי ושולח מכות מתוך אהבה. בסביבה כזאת אני רואה דוגמאות מצד החברים ואני יכול להתקדם יחד איתם בדרך. אנחנו מתקדמים ביחד, כקבוצת תלמידים של אותו האב האחד עבור כולם.

אם האדם שומר על כל התנאים הללו, הוא יכול להבין באמת מה קורה. בעזרת הקבוצה הוא משתדל להתייחס נכון לכל דבר שהוא מקבל בחיים, ורואה שהכול רק לטובתו. ואף על פי שברגע שמגיעות המכות, הוא לא מסכים בדרגה ה"בהמית", אבל אם הוא עולה מייד לדרגת ה"אדם" שבו, אז הוא מרגיש הכרת תודה, וכך מתקדם.

מתוך שיעור ההכנה לכנס בניו-ג'רזי, 09.05.2013

דיעות קודמות בנושא:
טוב ליבו הנוקשה של העליון
שפה שבה הבורא מדבר איתך
כיצד לנצח במאבק עם עצמך?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest