דף הבית / המשבר ופתרונו / בשליטת הכסף

בשליטת הכסף

שאלה: נכון להיום, ברוב המדינות מערכת הבריאות עוברת לפסים של רפואה ציבורית וזה מזכיר "פס יצור", הרופאים מעוניינים לקבל כמה שיותר מטופלים ולהקדיש להם זמן קצר ביותר. כדי לזכות לתשומת לב כלשהי מצד הרופאים, המטופלים נאלצים לשלם תשלום נוסף.

לאורך ההיסטוריה של התפתחות הרפואה, הרופאים מעולם לא היו אנשים עשירים. הם היו מפורסמים, חכמים, אבל לא עשירים. בהתאם להתפתחות הרצונות, בהתחלה מתפתחים הרצונות לעושר, אחר כך הרצונות לכבוד ולשליטה, ורק אחר כך לידע. וברפואה הכול להיפך. מדוע הרפואה שלנו התדרדרה לדרגה הנמוכה ביותר ונאחזת בכסף יותר מאשר בכבוד ובידע, יותר מאשר ברצון לעזור לאנושות?

תשובתי: התופעה הזאת קיימת לא רק בתחום הרפואה אלא בכל תחומי הפעילות האנושית. האדם, בניגוד לחומר הדומם, הצומח והחי, מתפתח כל הזמן על ידי האגו שלו, שהוא היסוד של הטבע האנושי. הרצונות שלנו נעשים יותר ויותר אגואיסטיים, יותר ויותר שולטים בנו ומפרידים בינינו.

פעם חיינו יחד עם המשפחות המורחבות שלנו ועכשיו אנחנו לא רוצים להקים אפילו משפחה קטנה, כי כל אחד רוצה לחיות בנפרד, התרבו מקרי הגירושין, אנשים לא רוצים להתחתן ולהוליד ילדים, וכולי. האגו הגיע למצב שהוא מפריד אותנו אחד מהשני, ובמקום הרצון לידע, להשגה ולהישגיות, הוא מעמיד במקום הראשון את הכסף, מתרגם את הכול למושגים פרגמטיים. כל העולם נעשה תלוי בכסף, הכול תלוי רק בו, בו כל הכוח.

פעם, כבוד, שליטה והערכה לא נקנו בכסף, הכבוד היה מעל הכול, אבל במאה השנים האחרונות האגו גדל עד כדי כך, שחוץ מהדולרים אנחנו לא רואים שום דבר. לכן, כל תחומי הפעילות האנושית, למשל המדע, האומנות, יצירתיות כלשהי, שמעסיקים את האדם, נחשבו פעם תחומים נעלים ואנשים הקדישו את עצמם לפואטיקה, למדע, אבל היום זה כבר לא כך.

נכון להיום, הכסף הוא השולט, ולכן האנשים שעוסקים במדע ובאומנות חייבים להיות באותה הרמה. אפילו אם האדם "מתפוצץ" מדחפים טובים כלשהם, הם כל הזמן מושתקים. והאדם נכנס שוב למסגרת צרה, הוא מבין שהצלחתו תלויה ישירות בנותני החסות שלו, עד כמה הם מקדמים אותו, עד כמה בטוח חשבון הבנק שלו, וכן הלאה. והעיקר הוא, שתחומי החיים שמאוד יקרים לנו, נעשו תלויים לחלוטין בכסף, מפני שהם מייד נמכרים למערכות פיננסיות חזקות שלוקחות אותם תחת שליטתן. זה שייך גם לכלי התקשורת שנמצאים תחת שליטתם המוחלטת של אלה שמממנים אותם.

אפילו בבתי הספר הפסיקו בכוונה להקדיש תשומת לב לחינוך, כדי לפתח באדם יותר את אינסטינקט ה"עדר", שמדחיק את האינדיבידואליות שלו וכדי שהוא לא יגלה את הדחפים הטובים שלו שאינם קשורים לכסף. כי אז יהיה ברור מה אתה שווה ובכמה אפשר לקנות אותך, מי מכוון אותך ובשליטת מי אתה נמצא.

בסופו של דבר, בחמישים השנים האחרונות, הדבר הזה מתגלה בהדרגה גם במערכת הבריאות של כל מדינה. קודם כל, מפני שזהו תחום מאוד מבוקש, כי למעשה כולם משתמשים בו, אנחנו נולדים בתוך המערכת הזאת, מתפתחים בתוכה, נאלצים להשתמש בה בקביעות ומסיימים את החיים גם בתוך המערכת הזאת. לכן היא קרקע מאוד פורייה כדי להרוויח ולהתעשר בעזרתה, להפיק ממנה תועלת.

ובנוסף לכך, גדלה התלות של האדם בתרופות שונות, שיתכן שהוא בכלל לא זקוק להן, אבל מכיוון שרשמו לו, הוא חייב לקחת אותן מבלי להבין אם הוא זקוק להן או לא. לכן, מסתבר שאנחנו יכולים למכור סחורה רווחית ביותר. ואנחנו מוכרים אותה בכל מחיר על אף שמחירה נמוך יחסית, וכך אנחנו הופכים למונופול של מערכת הבריאות, שואבים בקביעות את המשאבים מהאוכלוסייה ומפיצים שמועות שונות על מחלות ואיומים מיוחדים, וכן הלאה.

לכן, קיימת תחרות רבה בין יצרני התרופות. יתר על כן, מייצרים ציוד מיותר שמיועד כביכול לגלות מחלות. הממשלה נאלצת לכלול בתוך הסל הזה שירותי רפואה חינם או חובה העומדים לרשות כל אדם כביכול, לפי הוראתם של אלה שמרוויחים מזה.

כלומר, אנחנו מוצאים את עצמנו בתוך מערכת שמנצלת אותנו על חשבוננו, וכאן אנחנו יחסית חסרי אונים.

ובמקביל למערכת הבריאות הממשלתית ההכרחית, מתפתחת מערכת בריאות פרטית, יוקרתית יותר ולא ברורה. ברור שהיא מצדיקה את עצמה במשהו, כי הרופאים הפרטיים חייבים לרפא אותך, אחרת לא יהיו להם מטופלים. ומצד שני, הרפואה הנכונה עולה כסף רב. כך האנושות רואה עד כמה האגו הורס את בריאותנו, את אורח החיים הנכון.

אבל כל זה שייך לא רק למערכת הבריאות, כי הבריאות מתחילה מאוויר צח, מזון נורמלי, סביבה נקייה, יחס טוב בין האנשים. לכן, כל החיים שלנו הם תחום שזקוק לתיקון, כיסוד לבריאות האדם.

השאלה היא, האם המערכות, הרופאים, יצרני התרופות ויצרני הציוד מעוניינים בכך? ברור רק שהאדם הקטן הרגיל סובל מזה.

מתוך שיחה על "רפואת העתיד", 07.04.2013

ידיעות קודמות בנושא:
למה אני צריך רופא?
דאגה, או חשבון כלכלי?
לרפא על ידי חינוך

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest