דף הבית / כלכלה / כסף / הבחירה החופשית של אירופה…

הבחירה החופשית של אירופה…

Laitman_2011-02-03_3832_w.jpg

עובדות: במדינות האיחוד האירופי השפל ממשיך. התוצר הלאומי הגולמי קטן, האבטלה גדלה, ועדת האיחוד האירופי חוזה התדרדרות עתידית, אין תקווה להגדלת הייצוא עקב השער הגבוה של האירו. אילו לא היה קיים המטבע האחיד, למדינות רבות באירופה היה יותר קל: הפיחות היה יכול לתמרץ את הייצוא ולעזור לשלם את החובות.

עם זאת, ישנה חברה אחת באיחוד שלא רק שלא סבלה עד כה, אלא אפילו הרוויחה מהמשבר, וזו גרמניה, שהצליחה לשמור על יציבות פיננסית ואפילו על צמיחה כלכלית. מנוע הצמיחה נשאר הייצוא: המוצרים הגרמניים עומדים בתחרות בשווקים החיצוניים, כיוון שהחברות הגרמניות תמיד עיכבו את צמיחת הוצאות השכר, בעוד שבמדינות הפריפריה של האיחוד האירופי המשכורות גדלו ב- 3% בשנה. בסופו של דבר, התוצרת הגרמנית היא התחרותית ביותר באיחוד האירופי.

ממשלת גרמניה תרמה תרומה גדולה לרווחה הנוכחית על ידי מדיניות חיסכון חריף. ואם המדינות בעלות החובות יתחילו להחזיר את האשראים עם הריבית שהתקבלו דרך מנגנוני הייצוב האירופאים EFSF ו-ESM, אז גרמניה תקבל את הדיבידנדים (Dividend) הגדולים ביותר בתור המשקיע הגדול ביותר בקרנות אלו. אולם, דווקא בגרמניה המשגשגת ובעלת הקול המכריע, מתבשל מרד נגד גוש האירו, כיוון שהברית של המטבעות מזיקה לה ולאירופה כולה והורסת בהדרגה את כלכלת היבשת.

התייחסותי: בתנאי המשבר המתמשך, ועם זה כבר כולם מסכימים, ישנה אפשרות להתרחק או להתקרב. אני מציע לבחון את המצב הנוכחי של האיחוד האירופי בתור מצב התחלתי, שהרי ממש מלמעלה הביאו את אירופה למצב הזה. ואילו עכשיו אירופה החופשית עומדת בפני החלטה, ואנחנו נוכל לראות מה יביא לרווח – ההתרחקות או ההתקרבות!

ידיעות קודמות בנושא:
החיבור של האיחוד האירופי – לטובה או לרעה?
הדיקטטורה באיחוד האירופי תוביל לקריסתו
אירופה על סף "הרייך הרביעי"?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest