דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / האם אפשר להסתדר ללא ירידות בעבודה

האם אפשר להסתדר ללא ירידות בעבודה

מתוך מאמר של הרב"ש: "מהו ענין יסורים בעבודה":

"איך אפשר להיות מציאות, שלא יצטרך ליפול למצב של שפלות. העצה לזה היא, אם האדם בעצמו עושה חשבון לעצמו, ורואה על ידי מחשבה ורצון, איך שהוא עדיין מרוחק מדביקות ה'. זאת אומרת, שגם בזמן עלייה הוא…כבר מתחיל לחפש עצות, איך לעלות בדרגה..אבל בדרך כלל הסדר הוא, שבזמן עליה, אין האדם רוצה לחפש בעצמו חסרונות. לכן מוכרחים לתת לו מלמעלה ירידות. אמרו חז"ל (שבת קנ"ב) "אדלא אבידנא בחישנא". פירוש, זקן שהולך שחוח, ומסתכל תמיד לארץ, כאילו מחפש דבר. ואומר, אדלא אבידנא (שלא נאבד ממני דבר), אפילו הכי בחישנא, אני מחפש. שיש לפרש "זקן, זה שקנה חכמה". היינו, שהוא "חכם, הרואה את הנולד". היות שהוא יכול לבוא לידי ירידה, כדי שירכוש כלים ריקים, שיהיה אפשרות לה', שימלא אותם. אחרת הוא ישאר במצב השפלות, מסיבת שלא מרגיש, שהוא בעל חסרון. ואז, בזמן שנאבד לו מצב של העליה, הוא מתחיל לחפש עצות, איך לעלות שוב ברוחניות. לכן מי שהוא זקן, היינו "חכם הרואה את הנולד", שהוא מתחיל לחפש, איך לעלות ברוחניות, עוד מטרם שנאבד לו מצב של העליה. וזהו על ידי שמתחיל לחפש חסרונות, במצב שבו הוא קיים. ואז כבר אין צורך, שיזרקו אותו למטה בחשיבות."

אם דעת החברה, דעת הסביבה לא תתמוך באדם ולא תחזיק אותו, הוא לא יוכל להתייחס באופן ביקורתי לעלייה. בהימצאו בעלייה, בהרגשת השלמות, קשה מאוד לחפש חסרונות, להיפך, האדם רוצה להשלים את השלמות הזאת.

אבל צריך להבין, שחיפוש אחר חסרונות נוספים לא מקלקל את העבר, את השלמות שכבר הושגה. כאן נדרשת גישה מאוד עדינה. ולכן הוא חייב להתקשר חזק יותר עם הקבוצה, יותר להתכלל בלימוד, כדי למשוך יותר אור שיאיר לו את החיסרון של החיבור.

כי הוא עדיין לא השיג את גמר התיקון, ויש לו עוד מה להוסיף, בהתאם לשורש נשמתו. האור הנוסף שמתווסף על ידי הלימוד, יגלה לאדם את המקומות שאותם צריך לתקן, וכך יתקדם.

החיפוש אחר החסרונות צריך להתנהל על פני השלמות הקודמת שהושגה על ידי האדם, כלומר, בשמחה. אין לו עכשיו הרגשת חסרון, ולכן על ידי החיפוש שלו אחר חסרונות ריקים נוספים הוא מוצא אפשרות לעשות נחת רוח ליוצרו. דווקא עכשיו, בזמן העלייה, הוא מחפש חסרונות, מפני שבטוח שהוא נקי מחשבונות למען עצמו. כך האדם מתקדם.

העבודה העיקרית נעשית בזמן העלייה. אבל אם האדם כבר נפל ונמצא בירידה, אז הוא מאבד את כל האור וקשה לו להיות בכוונה הנכונה. רק הקבוצה יכולה להחזיק אותו, אם הוא מקושר איתה בצורה נכונה. אבל בזמן העלייה, האדם חייב להרבות עוד יותר בלימוד, כדי לחזק את העלייה שלו ולהוסיף אליה. הוא מוסיף יותר ויותר ל"קו ימין", עד שיתגלה החיסרון מ"קו שמאל".

אנחנו תמיד צריכים להשתוקק ל"קו ימין", לחיבור, עד כמה שרק אפשר, עד שתתגלה השנאה. בדיוק באותה השיטה צריך לעבוד עם העלייה.

מתוך ההכנה לשיעור, 09.04.2013

ידיעות קודמות בנושא:
הירידה, היא תנופה לפני הקפיצה למעלה
אמונה שמאירה בלילה חשוך
העיקר לא למשוך את הזמן

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest