דף הבית / המשבר ופתרונו / מיכאל חזין: תיאוריית המשבר המקוצרת

מיכאל חזין: תיאוריית המשבר המקוצרת

מאמר דעה:

1. הכלכלה המודרנית היא כלכלה של חלוקת עבודה, הנקראת גם קידמה מדעית-טכנולוגית. הביטוי החיצוני של התהליך הזה הוא החידושים, הופעת המוצרים והטכנולוגיות החדשות. מודל הפיתוח הכלכלי בכל העולם הוא זהה, ורק בברית המועצות הסוציאליזם בא לידי ביטוי בשיטה של חלוקת המשאבים.

2. במסגרת של המערכת הכלכלית הסגורה (שלא מתקשרת עם העולם החיצון), חלוקת העבודה יכולה להתפתח רק עד לרמה מסוימת, ואילו בהמשך, החידושים אינם משתלמים והקִדמה המדעית-טכנולוגית נעצרת.

3. כיוון שכדור הארץ מוגבל, הרי שמודל הקִדמה המדעית-טכנולוגית מוגבל בזמן, ופירוש הדבר הוא, שהקפיטליזם הגיע לסיומו. הסוציאליזם, במסגרת כלכלה בעלת אופי חברתי (ללא בעלות פרטית) יכול לעבור למודל אחר, אבל בתנאים של התנגדות לקפיטליזם, הוא הסתיים גם כן.

4. ההשלכה הכלכלית להגבלת גידול חלוקת העבודה במערכת הכלכלית הסגורה הוא הצורך בהרחבת שווקים!

5. חוסר ההתאמה בין ההכנסות להוצאות (לרמת החיים) של משקי הבית הוא עצום. כל עוד ההכנסות וההוצאות לא יתאזנו, המשבר יימשך. הירידה בהוצאות צריכה להיות: 35% עבור הכלכלה העולמית, 50% עבור האיחוד האירופי, 60% עבור ארה"ב.

6. קיצוץ בהכנסות, פירושו, קיצוץ בכמות הצרכנים, זאת אומרת קיצוץ ברמת חלוקת העבודה. בארה"ב כיום ההכנסות של משקי הבית תואמות את הרמה שהייתה בשנות ה-60, בהתאם למידת התפתחות המשבר הן יקטנו עוד יותר. מכאן, שהדבר היעיל מבחינה כלכלית הוא חלוקת העולם לכמה אזורים טכנולוגיים שונים (בעלי מטבעות שונים).

7. אם לא יימצא מודל אלטרנטיבי, שיחליף את המודל של הקִדמה המדעית-טכנולוגית, אזי האפשרות להתפתחות העתידית הצפויה לנו היא חזרה על ההיסטוריה של המאה ה-20, זאת אומרת מלחמה תחרותית של אזורים טכנולוגיים שונים זה בזה על השווקים.

התייחסותי: ההיסטוריה אינה חוזרת על עצמה, האבולוציה ממשיכה, האדם, הערכים וההעדפות שלו משתנים, כך שהתחזית לא תתממש! האנשים ירכשו רצונות אחרים, מטרות אחרות מלבד צבירת "מזומנים", ויימשכו לדבר הערכי יותר, לרכישת הרגשת קיום נצחי ומושלם, אפילו בתמורה לאגואיזם הארצי שלהם, הגאווה, הקנאה.

ידיעות קודמות בנושא:
הצורך בתפיסה התפתחותית חדשה
אין לאף אחד סיכוי
גוש האירו נמצא בשלב של משבר מערכתי פעיל

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest