דף הבית / המשבר ופתרונו / חוסר השוויון בולם את ההתאוששות

חוסר השוויון בולם את ההתאוששות

דעתו של ג'. שטיגליץ (Joseph E. Stiglitz), חתן פרס נובל, פרופסור באוניברסיטת קולומביה: הירידה המתמשכת בכלכלת ארה"ב והפער הגובר בין 1% ל- 99% מהאוכלוסייה, הם שני הצדדים של אותה הבעיה: חוסר השוויון הגיע לרמה הגבוהה ביותר, לא ניתן לשקם את המצב, והחלום האמריקאי – חיים טובים בתמורה לעבודה קשה, נעלם.

ארבע הסיבות לכך שחוסר השוויון בולם את ההתאוששות:

1. מעמד הביניים הוא חלש מדי כדי לשמור על הרמה הגבוהה של הוצאות הצרכן, שבעבר הבטיחה את הצמיחה הכלכלית.

2. המשמעות של ירידת מעמד הביניים היא, שאין באפשרותו להשקיע בעתידו, בחינוך, בפתיחת עסקים.

3. החולשה של מעמד הביניים מגבילה את ההכנסות מהמיסים.

4. חוסר השוויון קשור למחזורים התכופים והחמורים של העליות והירידות, שהופכים את הכלכלה לפגיעה. קרן המטבע העולמי מצאה את הקשר המערכתי בין חוסר היציבות הכלכלית וחוסר השוויון הכלכלי, אך המנהיגים לא למדו את הלקח הזה.

חוסר השוויון הכלכלי גורם לחוסר שוויון פוליטי ומערער את התהליך של קבלת ההחלטות. שיעור האבטלה הגבוה, כמובן, משפיע על הפחתת השכר. מאז השפל הגדול, האלפיון העליון נהנה מרוב העלייה בעושר הלאומי. שכר הלימוד עלה, הצעירים שנותרו ללא עבודה מאבדים את כישוריהם, שיעור האבטלה בקרב הצעירים הוא פי שניים גבוה יותר משיעור האבטלה הכללי במדינה. ילדים של הורים עשירים יכולים ללמוד לתואר ראשון או שני באוניברסיטה מבלי לצבור חובות עתק. אולם, מצבו של מעמד הביניים או המעמד הנמוך בחברה הוא שונה. הגלובליזציה שללה את כוח המיקוח מהעובדים, מפני שהחברות מאיימות להעביר את הייצור למקום אחר, וזה מערער את כוחם של ועדי העובדים.

התייחסותי: חוסר שוויון הוא המאפיין העיקרי של העולם שלנו, של האגו, ועליו ניתן להתגבר רק על ידי החינוך האינטגרלי, שכל אחד חייב לעבור כדי שהאנושות תהיה מסוגלת להיפטר מהפגם הזה ולשרוד.

ידיעות קודמות בנושא:
כל אחד בפני עצמו שורד
אמריקה היא כבר לא ארץ ההזדמנויות
שורש הבעיות: חוסר השוויון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest