דף הבית / המשבר ופתרונו / איך להשיג את ה"בננה" המיוחלת?

איך להשיג את ה"בננה" המיוחלת?

שאלה: מדענים ערכו ניסוי: הם הושיבו בכלוב חמישה קופים, קשרו מלמעלה בננות והציבו סולם. כאשר אחד הקופים ניסה לקטוף בננה, מייד הפעילו מים קרים והתיזו על כל הקופים. אותו הדבר קרה כאשר קוף אחר ניסה לקטוף בננה. אבל כאשר קוף שלישי טיפס כדי לקטוף בננה, אז הקופים האחרים החזיקו אותו שלא יטפס.

אחר כך התחילו להחליף קופים אחד אחרי השני בקופים חדשים שלא שפכו עליהם מים. אבל ברגע שהם ניסו לטפס על הסולם, אז כל האחרים לא נתנו להם לעשות את זה. הדבר המעניין ביותר הוא, שכאשר החליפו את כל הקופים, אז הם כבר לא נתנו לקטוף את הבננה לקופים שבאו אחר כך, והפעיל ביותר היה הקוף הראשון מתוך אלה שלא הורטב במים. אז מה התרחש כאן?

תשובתי: הקוף הזה עבר מרמה של ידע לרמה של אמונה.

הוא קיבל באמונה את כל מה שקרה ולכן בתוכו זה עבר לרמה גבוהה יותר. עבורו האיסור הפך לדוגמה. אם לקופים הראשונים התגובה הייתה תלויה בפחד מפני המים הקרים, אז אצלו התגובה לא תלויה בשום דבר. הקביעה שלו: "אסור!". זה למעלה מכל ידע, מעל לכל הספקות. שלילה פאנאטית!

זוהי רמה של פנאטיות, של דת.

שאלה: האם יוצא, שכך קל יותר לנהל את העובדים? אבל נניח, שאת הילדים אנחנו מחנכים לא סתם על ידי דוגמאות, אלא משתדלים להסביר כיצד לנהוג בצורה טובה יותר. ומה עם העובדים?

תשובתי: כפי שאתה רואה קיימות שתי גישות שונות. או שמחנכים את האדם בכך שמביאים אותו בהדרגה לרמת התרבות הדרושה.

או שמחנכים אותו על ידי דוגמאות, וזה הכי קל: "אסור! כך כתוב בספרים הקדושים. אחרת תקבל עונש מאלוקים", וכולי. וודאי, זה נתמך על ידי הדעה החברתית הרווחת ונכנס כבר לתחום של מצוות. בזה מסתיים כל התהליך של הלמידה, האדם הופך להיות פאנאטי כמו אותם הקופים מהדוגמה שלמעלה. כל המשך של התפתחות אפילו לא בא בחשבון.

דבר כזה, בין היתר, נצפה בזמן השלטון הסובייטי. במקום להעלות את הרמה התרבותית של האוכלוסייה, ללמד את כולם ולהראות עד כמה השיתוף ההדדי זה דבר מועיל, הכריחו את האנשים בכוח לקבל את הרעיונות האלה תחת לחץ ופחד: סיביר, רעב וכדומה. בכל אופן, אנחנו רואים לֵמה הכול הגיע, כי בכל זאת מתחלפים האנשים, מתחלפים הדורות, אין מה לעשות. אבל לפרק זמן קצר זה נכנס לקטגוריה של דת.

והדת, אם היא נתמכת על ידי ההמונים, ועוד מבטיחה להם איזה שכר עתידי, אז היא יכולה להתקיים דורות רבים, על אף שתחתיה אין שום יסוד.

שאלה: אבל המעביד גם כן מנסה באופן אינטואיטיבי לנצל את זה. בחברה של נוצרים "תנכי"ם" מוזרים: קודקסים, חוקות, סטים של חוקים ותקנות…

תשובתי: בשלב מסוים זה בהחלט אפשרי. אבל אנחנו הרי לא קופים, אנחנו לא נעולים בכלוב, ולכן אנשים ירצו לקבל את ה"בננה" הזאת בכל האמצעים האפשריים בצורה הבטוחה ביותר.

אני לא חושב שבימינו הפחד זו השיטה לנהל את האחרים. קודם כל, בעולם הנוכחי הפתוח אנחנו ניצבים לעיני כל ומייד יתחילו דיונים וגינויים. ולכן באדם כבר מופיעות דרגות שונות לחלוטין של רצונות, קשה להפחיד אותו. לכן לא ניתן להסתדר ללא החינוך האינטגרלי.

בנוסף לכך, למה האיסור צריך להיות מועיל לבעל הבית? אם האדם יהיה יותר יצירתי הוא יבין בעצמו שלא כדאי לעשות את זה ויהפוך את האיסור למשהו מועיל.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות האדם", תוכנית 4, 07.02.2013

ידיעות קודמות בנושא:
תרבות ארגונית
לצידו של מי ההצלחה?
ללא אינטגרליות אין הרמוניה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest