דף הבית / קבלה ומדע / מציאות מדומה / המוח מחליט בלי לשאול את האדם

המוח מחליט בלי לשאול את האדם

שפינוזה: בני האדם מרגישים את עצמם חופשיים רק מהסיבה שהם מודעים לפעולותיהם, אך את הסיבות שגרמו לכך הם אינם יודעים.

מחקר: הקיום של חופש הבחירה, זאת אחת מהבעיות הפילוסופיות החשובות והלא פתורות. האם אנחנו מחליטים החלטות במודע, או שאולי הבחירה שלנו מתרחשת בלי השתתפות המודעות עוד הרבה לפני שאנחנו מודעים לה. עמנואל קאנט הכניס את בעיית חופש הבחירה למספר שאלות, שהתשובות עליהן נמצאות מעבר לאפשרויות של הידע.

אבל המדענים לא מפחדים מבעיות קשות, שבהן לא הצליחו הפילוסופים. המחקר על חופש הבחירה הביא לתשובה, שהסיבה לפעולות שלנו היא לא בחירה מודעת. חופש הבחירה הוא אשליה, הוא לא הסיבה לפעולותינו, אבל הוא מלווה אותן, כמו שסימן של סוללה שהתרוקנה בצג של הטלפון הנייד מלווה את ההתרוקנות של הסוללה, אבל זו לא הסיבה להתרוקנות. זאת היא רק ההרגשה, שמאפשרת להבדיל את המעשה שנעשה על ידינו מתהליכים שאינם תלויים בנו.

כשאנחנו מבצעים את הפעולה הרצויה, אנחנו נוטים להתייחס לזה כביטוי של חופש הבחירה. כמו כן, לפעמים אנשים מבצעים פעולה, אבל לא מרגישים את המימוש של חופש הבחירה. אבל נכון גם ההיפך, אנחנו לעתים קרובות מרגישים את חופש הבחירה במעשים שלא ביצענו.

הפסיכולוג ב. ליבט גילה במוח את "פוטנציאל המוכנות" – גירוי של המוח, שמתרחש מאות אלפיות השנייה לפני החלטה מודעת לפעולה. הציעו לאנשים ללחוץ על הכפתור כאשר הם רוצים. נדרש מהמשתתפים לסמן את הרגע, שבו הם החליטו החלטה מודעת ללחוץ על הכפתור. החוקרים מדדו את פוטנציאל המוכנות ויכלו לחזות את הרגע של לחיצת הכפתור מאות אלפית השניות לפני שהמשתתף היה מודע לכך שהוא החליט ללחוץ על הכפתור. זאת אומרת, קודם החוקרים ראו את הקפיצה של הפוטנציאל של המוכנות על מכשירי מדידה, לאחר מכן האדם היה מודע לכך שהוא רוצה ללחוץ על הכפתור, ולאחר מכן הלחיצה עצמה.

רוג'ר וולקוט ספרי, זכה בפרס נובל בשנת 1981, על זה שהראה שבתוך אנשים חצויי-מוח, שאצלם החצי הימני של המוח מחובר עם החצי השמאלי, נוצרים שתי אישיות עצמיות, אחת בהמיספרה הימנית והשנייה בהמיספרה השמאלית.

אבל שתי האישיות של האיש הזה אינן מודעות לקיום אחת של השנייה. יוצא, שכל פעולה שמבוצעת על ידי הגוף שלנו, מפורשת על ידי המודעות, כתוצאה של חופש הבחירה שלו, אפילו אם זה לא כך. תתארו לעצמכם שני אנשים שגרים בחדר אחד, אבל לא יודעים שיש עוד שכן. כל פעם כשנפתח החלון, כל אחד מהם בטוח שזה דווקא הוא פתח אותו.

הטיעון שאנחנו יכולים בצורה חופשית ומודעת לבחור את המעשים שלנו, זה הבסיס לתמונת העולם שלנו. יחד עם זאת, התפיסה הזאת אינה עולה בקנה אחד עם נתוני המחקרים האחרונים, שמראים שהתפיסה הסובייקטיבית שלנו של חופש היא רק אשליה, שהמעשים שלנו נקבעים על ידי תהליכים בתוך המוח שלנו, נסתרים מהתודעה שלנו ומתרחשים הרבה לפני התחושה של ההחלטה.

הערה: חופש הבחירה, אילו פעולות לבצע ואיך – לא קיים.

הפעולות שלנו מבוצעות רק בהשפעה בלתי מורגשת של הסביבה. אבל לבחור תחת איזה סביבה אנחנו נמצאים, אנחנו כן יכולים, ובזה הופכים להיות חופשיים, רק במידה שנוכל לממש את החופש הזה. והמימוש שלו נקרא "חיים רוחניים", שאותם מציעה חכמת הקבלה. בכל השאר, כולנו כמו חיות, או רובוטים!

ידיעות קודמות בנושא:
המוח: סוד שאינו נגיש למדע
מדען בריטי: אנחנו חיים בעולם מדומה
הקשר בין אמונה בחופש בחירה לבין התנהגות מוסרית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest