דף הבית / חינוך, ילדים / הטבע מחלק לזוגות את החרקים והצמחים

הטבע מחלק לזוגות את החרקים והצמחים

דעה:(א. צ'וליצ'קוב, דוקטור למדעים פיזיקאליים ומתמטיים): אפשר להביא הרבה דוגמאות של היחסים החיוניים של עולם הצומח והחי, אבל הדוגמה הבולטת ביותר היא הקשר בין הצומח לחרקים: הפרחים מספקים מזון לחרקים – צוף מתוק או אבקה, והחרקים מעבירים את האבקה, ובכך מפרים את הצמחים. הפריחה של הצמחים המאובקים על ידי הפרפרים, הדבורים, הזבובים, בדרך כלל פתוחה, הם כאילו מזמינים את החרקים לשולחן המלא.

יש זוגות של "חרקים-צמחים", המכוונים בצורה דקה מאוד אחד אל השני. לדוגמה, דבורה מזמרת נכנסת בצורה מדויקת לתוך הפרח של הסרפד. הצורה של השטח הפנימי של הפרח מדמה את הצורה של הדבורה המזמרת. הדבורה המזמרת אוחזת ברגליה בחלק התחתון של הפרח (על עלי הכותרת יש שקע מיוחד בשביל הרגליים שלה, ובזכות זה הגוף שלה עומד בתנוחה המתאימה ביותר בשביל ההאבקה) ומורידה את החוטם השמנמן שלה לתוך הצינורית עם הצוף המתוק. והדבורה נמשכת אחריו, הגב שלה נכנס לתוך החלק העליון הנפוח של הפרח, היכן שנמצאים האבקנים ועמוד העלי. האבקה נתפסת בגוף של החרק ולאחר מכן עוברת לצמח אחר.

הצינורות הארוכים והצרים של פרחי היערה הריחנית, כאילו בכוונה נוצרו בשביל החוטם של "פרפר הלילה". אם בזוג "צמח-חרק" אחד מבני הזוג מת, אז בן הזוג השני חייב גם למות, והשרשרת הזאת יכולה להיות ממש ארוכה. ואם קוצצים שדה עם פריחה בזמן לא מתאים, זה יכול להוביל להיעלמותו של יער גדול שלם…

הערה: אם היינו רואים את כל תמונת ה"רנטגן" של הקשרים של כל חלקי העולם, אז היינו רואים פשוט "גוף צפוף" של קשרים אין סופיים.

ידיעות קודמות בנושא:
סימביוזה – ההיבט ההכרחי של החיים
שיתוף פעולה מעל תחרות
הקשר הגלובלי בעולם הצומח

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest