דף הבית / אהבה / שלהבת אש של אהבה

שלהבת אש של אהבה

מתוך איגרת של רב"ש (איגרת כ"ד):

"אתה צריך לעמוד על המשמר לעורר את האהבה בלב החברים, ודבר זה לא מתקבל על לבך לדבר הגון, דווקא זה אני רואה בגללך דבר נחוץ. כידוע לך מה שאמר אאמו"ר זצ"ל, שמבין אדם לחבירו לומדים איך להתנהג בבחינת בין אדם למקום. כי אור העליון הוא בבחינת מנוחה המוחלטת, וצריכים תמיד לעורר את האהבה "עד שתחפץ אהבת כלולותינו"… ואתה צריך לעמוד תמיד על המשמר, כל היום וכל הלילה, היינו בין בזמן שאתה מרגיש בחינת יום ובין שאתה מרגיש בחינת לילה.

כי אנחנו אומרים לה' יתברך – כי לך יום אף לך לילה. שגם הלילה, היינו חשכת הלילה, גם כן בא מצד ה' יתברך לטובת האדם… היוצא מזה, עליך לעורר לב החברים עד שתהא השלהבת עולה מאליה, כמו שאמרו חז"ל על "בהעלותך את הנרות", ועל ידי זה תזכה לעורר את אהבת המקום ברוך הוא עלינו."

כאן נמנים כמה תנאים. קודם כל, צריך "לעמוד על המשמר, כדי לעורר אהבה בלב החברים". ואת זה צריך לעשות תמיד, כלומר, ללא שום קשר למצבי: "גם ביום וגם בלילה", כלומר, גם כשאני במצב טוב ומרומם וגם כאשר רע לי ואני נמצא בחושך.

למרות הכול, בכל מצב, אני חייב לעורר אהבה בכל אחד מהחברים עד "שתהא השלהבת עולה מאליה". כלומר צריך להשקיע את כל הכוח, כדי להפוך להיות חומר דלק לאותה האהבה הנצחית. ואם אני עושה כך, אז בזכות זה אני אזכה לעורר את האהבה לבורא, או להיפך, את אהבת הבורא אלינו.

מכאן רואים, שהתנאי הזה הוא הכרחי לגמרי, כמו ציווי שאינו תלוי בזמן, במקום ובמצב, ושזה ממש חיוב מוחלט. ובהתאם לכך אנחנו צריכים לחשוב מה אנחנו עושים הלאה, אם ללא התנאי הזה אנחנו לא נוכל להתקדם למטרה. לא צריך לבלבל את עצמנו שהמטרה היא במשהו אחר, חוץ מהשגת אהבת ה', השתוות הצורה עימו. כי התכונה שלו כלפינו זו אהבה או רצון להשפיע, שזה הביטוי של האהבה הזאת.

לכן אנחנו חייבים כל הזמן להחזיק במטרה הזאת: מהבוקר האדם חייב לתכנן את כל מחשבותיו, פעולותיו, ובערב לברר ולעשות חשבון של מה שעשה. וכך יום אחר יום ובמשך כל היום, בזה שמכוון הכול כלפי אותה הדרישה היחידה: להשתדל לעורר כמה שיותר את האהבה, או לפחות התעוררות, חשיבות המטרה, שזה אותם המרכיבים של האהבה. וכך, עד שתהא השלהבת עולה מאליה. כלומר ההתעוררות שלנו מלמטה (איתערותא דלתתא) תהיה עד כדי כך חזקה, שתזמין התעוררות מלמעלה (איתערותא דלעילא), ושתי ההתעוררויות האלה: מלמטה ומלמעלה, על ידי זה שיתמזגו, ייצרו שלהבת אש גדולה.

אלה לא סתם מליצות יפות. מי שמשתוקק בצורה רצינית למטרה חייב לקבל אותן במלוא הרצינות. התנאים האלה מהווים חוקים נצחיים.

מתוך ההכנה לשיעור, 18.12.2012

ידיעות קודמות בנושא:
צריך חומר דלק לספינה שלנו
מההצתה הראשונית לבעירה תמידית
ניצוץ אחד שמדליק אלפי נרות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest