דף הבית / משבר עולמי / כיצד גדלות הרשתות

כיצד גדלות הרשתות

דעה: ניתן לחשב ולנבא את הייחודיות של בניית הרשתות השונות (הטכנולוגיות, האינטרנטיות, הסוציאליות, הביולוגיות וכו') כשמתפשרים בין פופולאריות לדמיון: קשר המצטרף לרשת משתדל ראשית להתקשר עם הקשרים הפופולאריים, ויחד עם זאת הדומים לו, כלומר עם יחידות המבנה הפשוטות ביותר (בפייסבוק זה דף המשתמש).

הקשרים הפופולאריים הם אותם הקשרים שהם בעלי כמות חיבורים גדולה עם האחרים.

שני המדדים האלו (פופולאריות ודמיון) יכולים להיות משולבים במרחב אחד, כשהם יוצרים מפה שתאפשר לנבא חיבורים פוטנציאליים ברשת הגדלה.

כל קשר חדש המתחבר לרשת (דף אינטרנט חדש או מולקולה של החלבון) יכול להתחבר עם כל קשר ברשת שכבר קיים, אך קיימים חיבורים מועדפים המדברים על כך שהבחירה אינה מקרית, אלא היא שילוב בין קשרים שכבר קיימים, לפי העיקרון "כסף נמשך לכסף".

קשרים בעלי כמות גדולה של קשרים מקבלים עוד הרבה יותר קשרים על ידי העמיתים שיש להם כמות מועטה יותר של חיבורים. כך יוצא, שהקשרים של הרמות הגבוהות מתאחדים לכדי גושים והרשת הופכת להיות אחידה, כלומר חלוקת הרמות האפשרית ברשת פועלת לפי החוק המכאני.

אולם, איזון כזה הוא בלתי יציב כיוון שכל סטייה ב"חיבור המועדף" תחסל את כל הגושים או תיצור "סופר גושים", מה שיביא לאיבוד אחידות הרשת.

לכן הפופולאריות היא רק היבט אחד בקביעת "חיבור מועדף". ההיבט השני הוא דמיון. קשרים הדומים זה לזה הם בעלי הזדמנות גדולה לחיבור אפילו אם הם לא פופולאריים. ברשתות החברתיות זוהי מגמה של קשר עם הקרובים לפי העניין.

מבנה היקום, האינטרנט, הרשתות החברתיות, דומים באופן מפתיע, מה שמהווה תוצאה אקוויוולנטיות אסימפטוטית של דינאמיקת האבולוציה של מערכות מורכבות אלו השונות בתכלית.

הערתי: האדם נברא לפי עיקרון היחידה האינטגרלית של רשת אחידה, וכל מה שהוא אי פעם יצר וייצור, הוא תוצאה מאותו העיקרון, כיוון שהוא לא מתאר לעצמו חיבור מסוג אחר.

ידיעות קודמות בנושא:
הרשת שתפסה אחד מכל 12 אנשים
כמה מילים על הרשתות החברתיות
מקושרים ברשת אחת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest