דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / פיתרון של חידה סתומה

פיתרון של חידה סתומה

מתוך מאמר של בעל הסולם: "הקדמה לתלמוד עשר הספירות":

"אכן, לפתרון חידה סתומה זו, דיבר הכתוב: "טעמו וראו, כי טוב ה'"."

חידה סתומה: "מה הטעם בחיים? מה מטרת החיים? בשביל מה קיימת כל המציאות הזאת, אנחנו בעצמנו וכל מה שאנחנו מרגישים?", אם אדם מגיע לשאלה הזאת, אז הוא חייב למצוא עליה תשובה, לגלות את המהות עצמה של החיים.

הוא כבר לא שואל את עצמו רק על זה, למה החיים הגשמיים האלה הם טובים או רעים, לא משתוקק יותר להבין ולהשיג בהם משהו. אלא נולדת בו שאלה על הבסיס עצמו של החיים: מאיפה מגיעים החיים האלה? כי לכל מה שקיים יש משמעות משלו, למען איזו מטרה הטבע או איזה כוח עליון ברא ועיצב אותנו ובכלל את כל החיים האלה? מה מסמל הקיום הזה?

אכן, לפיתרון חידה סתומה זו, דיבר הכתוב: "טעמו וראו, כי טוב ה'". כי מקימי התורה והמצוות כהלכתן, המה הטועמים טעם החיים. והמה הרואים ומעידים "כי טוב ה'" ". כלומר קיימים איזה שהם חוקים, שאם האדם מקיים אותם, הוא כביכול מכייל את עצמו להרגשת מהות החיים, יסוד החיים, המקור שלהם. זו הרגשה של המקור של כל הבריאה, ולא רק של האדם עצמו או אפילו של האנושות, אלא של כל הטבע: מאיפה, למה ואיך היא נוצרה ולאיזו מטרה היא מובילה אותנו.

המקובלים אומרים, שדבר כזה הוא אפשרי אם האדם מבצע בתוכו תיקונים מיוחדים. כי עכשיו אתה לא תוכל לתפוס את זה ולכן יש לך רק שאלות. יוצא, שהשאלה הזאת עצמה יחד עם קיום "תורה ומצוות", כלומר, כיול נכון של עצמו לקבלת האור, מילוי ברגשות ובשׂכל, מביא אותך לפיתרון, שנקרא: "טעמו וראו כי טוב ה'". זה אומר, שאתה תרגיש ותבין עד כמה טוב אותו הכוח, שנמצא ביסודו של כל הטבע.

אנחנו בינתיים לא מבינים את המשמעות של טוב ורע. מטרת החיים זה השגת המהות של הבריאה, ולא סתם טעם טוב. הרגשת הטוב של הבורא מסמלת, שאני ממלא את כל החללים שלי שדורשים תשובה.

מצוות, אלה הן פעולות מסוימות מיוחדות שאנחנו חייבים לבצע. מלכתחילה, קיימת בנו השאלה, חוסר סיפוק, ריקנות, שמושכת אותנו ודוחפת קדימה להשגת התשובה. ולהשגת אותה התשובה אנחנו צריכים להכין את עצמנו כדי שנוכל להרגיש ולהבין אותה, לעלות את עצמך לדרגת אותה התשובה.

את השינויים האלה אנחנו צריכים לעשות בעצמנו בתוכנו, מפני שהיגיעה שלנו בונה בנו את היכולת להבין את התשובה. לכן אין לנו בחירה: לקיים מצוות (לעשות תיקונים) או לא. כל התהליך בנוי כך, שהאדם מתקדם אפילו בלי ששואלים אותו האם הוא רוצה בכך או לא. אבל אם הוא כל הזמן ישתדל בעצמו למצוא לעצמו תמיכה, שתעזור לו להתקדם מהר יותר לעבר התשובה, אז במידה הזאת הוא יממש את הבחירה החופשית שלו.

נאמר, ש"הרשעים בחייהם נקראים מתים". אם האדם לא מממש את שיטת התיקון, ההתקדמות, לא משתמש במאור המחזיר למוטב, אז החיים שלו הם אומללים. אף על פי שבמובן הגשמי הוא יכול להרגיש את עצמו טוב מכל מיני סיבות, אבל הוא לא יתקדם לקראת המטרה. ולכן החיים שלו יישארו בדרגת הקיום הבהמית.

דרגת "אדם" מסמלת, שהאדם משתמש במאור המחזיר למוטב וכל הזמן מעלה את עצמו מדרגת "חי" לדרגת ה"מדבר", דרגת ה"אדם", המסמלת "דומה" לכוח העליון.

מתוך שיעור על "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", 12.11.2012

ידיעות קודמות בנושא:
לעבור דרך השאלה, שאין עליה תשובה
בעיני מי אני רוצה למצוא חן?
הבורא הטעים ביותר!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest