סוד החירות שלנו

אדם הוא פעולה חדשה, בריאה חדשה, המתפתחת בהתאם לתוכנית פנימית שהייתה מונחת עוד ב"טיפת הזרע" ההתחלתית. לתוכנית הזו, כלומר, לצורה שניתנה מהאב נוסף חומר מהאם. אז התוכנית מתחילה לממש את עצמה, להביא את עצמה לידי ביטוי. והחומר מקבל את צורת האדם.האדם נולד מהאם בדומה לבעל חי. אולם אנחנו מדברים על המבנה הפנימי שלנו, כיצד אנחנו מולידים את עצמנו ברוחניות. וכאן עומד בפנינו תנאי מיוחד: אנחנו בעצמנו צריכים להרכיב את הצורה של עצמנו.

שאלה: אבל האם בהמה מסוגלת לכך?

תשובתי: הבהמה נשארת בהמה. היא לא יכולה להפוך להיות אדם. היא אותו היסוד שמעליו הוא נבנה. בכללות, הטבע הדומם, הצומח והחי הם הבסיס שמעליו אנחנו בונים את צורת האדם.

שאלה: אז מי בונה אותה?

תשובתי: אותה "טיפת הזרע" המונחת מעל הדרגה הבהמית. יש בה הכול מלבד החומר. אך כשמוסיפים לה חומר, הצורה שאנחנו צריכים לא מופיעה באופן אוטומטי, כמו בעולם הבהמי, אלא אנחנו בעצמנו צריכים למצוא אותה. בעולם הרוחני האדם מוליד את עצמו בעזרת הבורא.

מלכתחילה אני לא מכיר את צורתי הרוחנית העתידית. אני צריך לרצות אותה, לחפש, לנסות, ללכת אליה ב"אמונה למעלה מהדעת" – ככל שיש בכוחי לעשות זאת. אני פועל כשאני משתוקק למה שנראה לי כהשפעה והיגיעה הזאת מביאה אותי באופן פתאומי ל"מציאה" – לצורה חדשה. כן, אני חשבתי עליה כל הזמן הזה, ובכל זאת לא הייתי יכול לתאר לעצמי מהי באמת. ועכשיו כשצורת ההשפעה מתלבשת בי אני משיג אותה.אז כיצד קיבלתי אותה בלי שאני יודע בוודאות לאן הולכים? בדיוק מהסיבה הזאת היא נקראת "מציאה" – עבורי זו הפתעה ולא התוצאה המקווה.

שאלה: אז במה הבחירה החופשית שלי?

תשובתי: בחיפוש הצורה הזאת בעזרת הסביבה, על ידי כל האמצעים האפשריים. דווקא הסביבה בונה את מצבי העתידי, כשהיא מטביעה את צורתה כמו תבנית הטבעה שדוחסת משני הצדדים פח ממתכת ומעניקה לו את הצורה הרצויה. אני, זה אותו הפח, חומר הגלם המונח בין שני חלקי המכבש: מצד אחד – הקבוצה, ומצד שני – המורה והלימוד.

והעניין הוא, שאני בעצמי שם את עצמי תחת לחץ המכבש. אני מוכן לקבל צורות שונות ואני רוצה רק לבטל את עצמי, בדומה לפח שניתן להעניק לו כל צורה. וכך אני רוכש את צורת האדם.

שאלה: אז היכן כאן החירות?

תשובתי: לא ניתן להיות חופשי סתם כך – אם אתה חופשי, אתה חופשי ממשהו. ובפועל אתה יכול להיות עצמאי רק מהיצר הרע.

לכן הבורא מלכתחילה ברא דווקא את היצר הרע: את הגאווה, את היהירות ושאר התכונות האגואיסטיות שביחס אליהן ניתן לבדוק את עצמנו, באיזו מידה אתה מסוגל לבטל אותן, לוותר עליהן כדי לקבל כל צורה שהמורה, הלימוד, הקבוצה דורשים ממך? אם אתה מקבל את הלחץ שלהם, הבורא ממלא את הצורה החדשה הזו ברוח חיים. ואם לא – אז לא…

כשאתה היית רוצה לעזוב את הקבוצה ובכל זאת אתה מחליט להישאר, אז אתה הולך אל הבחירה החופשית. הרי הבחירה היא בלהתעלות מעל היצר הרע. ואז אתה באמת תרגיש את עצמך חופשי.

ועכשיו הזמן עוד לא הגיע: האם ניתן להעניק בחירה לתינוק שרק עכשיו למד ללכת? הרי הוא יכול להיפגע בצורה נוראית. לא ניתן מייד ליצור את מציאות החירות – כשיש לך את כל התכונות המנוגדות לבורא ויש לך אפשרות להסכים או לא להסכים איתו.

אולם היום גם לא דורשים את זה ממך. בהדרגה אתה מתחיל להכיר בכך שבינתיים אין לך בחירה כשאתה נמצא תחת שליטת הרצון האגואיסטי בלבד. רק הוא פועל בך ואין בך יותר כלום – שום כוח אחר שמתנגד במשהו לאגו. אתה עדיין צריך ללכת קדימה, ללמוד ולהזמין הרבה את המאור המחזיר למוטב כדי לרכוש את הכוח השני.

ובסופו של דבר, כשתהיה בין שני הכוחות האלו, אתה תרכוש עולם שלם, ערכים חדשים לחלוטין, הבנת עולם חדשה. ואז אנחנו בדיוק נדבר על חופש הבחירה.

לא במקרה מעניקים אצלנו את זכות ההצבעה מגיל 18 ולא קודם. תתאר לעצמך אם ילדים בגיל 10 היו יכולים להצביע. אז הפוליטיקאים היו צועקים לפני הבחירות מהמסכים ללא כל בושה: "אני אחלק לכולם ממתקים! אני אספק לכל הנוער עד גיל 18 סמרטפונים חדשניים!".

בכללות אנחנו רואים שהחיים הרגילים לא מעניקים לאדם חופש. וגם אין רצון כזה. היום לא נראה לך שאתה זקוק לבחירה. הרי לפי ההרגשה אתה חופשי. אתה לא מרגיש שהבורא מנהל אותך באופן מלא.

ולכן הוא מלמד אותך: תחילה הוא נותן רצון אגואיסטי ולאחר מכן שם מכשול בדרך למימוש שלו, כאילו מישהו מפריע לך. אתה עוד לא מבין שהכול מגיע ממקור אחד – ודווקא את זה מלמדים אותך.

שאלה: אז איך להאיץ את התהליך הזה?

תשובתי: על ידי משחק עם הסביבה הנכונה, עם הקבוצה. תחליף את היחסים המטושטשים עם הבורא ביחסים עם הקבוצה.

לכך אתה מסוגל. אם אתה רוצה בעזרת הסביבה לשנות את האופן שבו נוהג איתך הבורא – יש לך אפשרות כזו. במקום הבורא, תקבל את הקבוצה כגורם המשפיע, ואתה תצליח לנהל את חייך בחופשיות.

אנחנו שומעים את זה אך עדיין איננו מרגישים. לא נורא, בקרוב תגיע גם ההכרה…

מתוך שיעור לפי ה"הקדמה לפרי חכם", 11.11.2012

ידיעות קודמות בנושא:
להרכיב בתוכי אדם
בחיפושׂ אחר עצמי
המערכת שמאפשרת לנברא להיות חופשי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest