דף הבית / משבר עולמי / סימביוזה – ההיבט ההכרחי של החיים

סימביוזה – ההיבט ההכרחי של החיים

דעתו של פ. קאפרה (FRIJOF CAPRA), דוקטור לביולוגיה: סימביוזה כל כך נפוצה בעולם החי, שצריכה להיחשב כאחד מההיבטים המרכזיים ביותר של החיים. כאלה צורות תיאום קיימות בחברות בעלי חיים המורכבות ביותר, שקשורות ביניהן בקשר הדוק. הדוגמה הקיצונית היא חרקים חברתיים (דבורים, צרעות, נמלים, טרמיטים וכו'), היוצרים מושבות שחבריהן תלויים זה בזה ונמצאים בקשר הדוק כל כך, שכל המערכת דומה לגוף אחד גדול ומורכב.

הדבורים והנמלים אינן מסוגלות לשרוד לבד, אולם בכמויות גדולות הן פועלות כמעט כמו תאים של אורגניזם מורכב אחד עם אינטליגנציה קולקטיבית, ויכולת ההסתגלות שלהן גבוהה יותר מזו של חברות בודדות. התופעה הזאת של חיבור בעלי החיים למערכות גדולות יותר, בדומה לאורגניזם שלם, נמצאת לא רק אצל חרקים, אלא נראית גם בכמה מינים אחרים, כולל, כמובן, המין האנושי.

תיאום הדוק של פעילות קיים לא רק בין אנשים בקרב אותו לאום, אלא גם בין עמים שונים, ולמערכות החיות שנוצרות כתוצאה יש גם מאפיינים של אורגניזמים אחדים. סוגים רבים של אורגניזמים שנחשבו בעבר למינים ביולוגיים מוגדרים היטב, כפי שהתברר בבחינה מדוקדקת יותר, מורכבים משניים או יותר מינים שונים שנמצאים בקשר ביולוגי אינטימי.

התופעה הזאת, שידועה כסימביוזה, כל כך נפוצה בטבע, שצריכה להיחשב כאחד מההיבטים המרכזיים של החיים. ליחסים הסימביוטיים יש תועלת הדדית, והם מחברים בעלי חיים, צמחים ומיקרו אורגניזמים בשילובים כמעט ככל העולה על הדעת. הקשר בין רבים מהם נוצר, אולי, בעבר הרחוק והתפתח בכיוון של תלות הדדית גדולה יותר והתאמה מושלמת ביניהם.

התייחסותי: האדם התנתק מהטבע, ולכן אינו פועל על פי החוקים שלו באופן אינסטינקטיבי. הוא חייב ללמוד אותם ולפעול על פי החוקים האלה במודע. במקרה זה, הפעילות שלו על פי חוקי הטבע תעלה את האדם.

ידיעות קודמות בנושא:
שיתוף פעולה מעל תחרות
שיתוף פעולה זאת תכונה שמאפיינת את הטבע
העתיד – מאחורי קשר הדדי טוב

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest