דף הבית / משבר עולמי / הדת נמצאת על סף הכחדה

הדת נמצאת על סף הכחדה

דעתו של ד.פלמר, מומחה: מפקד האוכלוסייה שנערך בתשע מדינות, מצביע על כך שההשקפות הדתיות של תושביהן נעלמות בהדרגה. הסטטיסטיקה מראה עלייה מתמדת בשיעור של המשיבים שמציינים כי הם לא משתייכים לאף אחת מהדתות. מדובר על אוסטרליה, אוסטריה, קנדה, אירלנד, הולנד, ניו זילנד, פינלנד, צ'כיה ושוויץ. עם זאת, אלה רק המדינות שבהן בזמן המפקד נשאלה השאלה על השתייכות דתית.

החוקרים השתמשו במחקרם במודל מתמטי, שנועד להסביר את הקשר בין מספר האנשים הדתיים והמניעים החברתיים שגורמים לאדם לפנות לדת.

התוצאות של העבודה שהוצגו בבית האגודה האמריקנית לפיזיקה בדאלאס מצביעות על כך, שבמדינות מסוימות הדת נידונה להכחדה כמעט מוחלטת.

צוות המדענים השתמש בנתוני מפקדים ב- 100 השנים האחרונות במדינות שבהן המשיבים נשאלים על השתייכותם הדתית: אוסטרליה, אוסטריה, קנדה, אירלנד, הולנד, ניו זילנד, פינלנד, צ'כיה ושוויץ.

בדמוקרטיות החילוניות המודרניות ישנה מגמה ברורה שמראה שהאנשים פחות ופחות נוטים לשייך את עצמם לחסידים של דת זו או אחרת. לאחר סקירת הנתונים הללו, החוקרים בנו מודל דינמי לא לינארי באמצעות בניית הפרמטרים על בסיס של "הטבות" חברתיות ואחרות, שמהן נהנה אדם שאינו שייך לאף אחת מהקבוצות הדתיות.

התוצאות הראו כי הפרמטרים הללו הם זהים עבור כל תשע המדינות, ולכן, השינויים הסטטיסטיים בחברה לאורך זמן מוכתבים על ידי אותו דפוס ההתנהגות.

בכל אחת מ- 9 המדינות המודל המתמטי באופן ברור מצביע על כך שבמוקדם או במאוחר ההשקפות הדתיות תיעלמנה לחלוטין. אני מאמין שהתוצאות האלה מעלות שאלות, אומר פרופ' וינר. זה מעניין, כי המודל המתמטי פשוט למדי ויכול לשלב נתונים סטטיסטיים, ואם הרעיונות הבסיסיים של המודל הזה נכונים, הוא מרמז לנו על מסלול התנועה. אין ספק, שבמקרה של כל אדם ספציפי דברים יכולים להיות הרבה יותר מורכבים, אבל הרבה יותר פשוט להשתמש בממוצעים….

התייחסותי: מכיוון שאנחנו נמצאים בתהליך דינמי של צמיחה מתמדת של האגו שלנו, האנשים כל הזמן שואלים את עצמם עד כמה רווחית עבורם התנהגות זו או אחרת, ואם האגו שלהם לא מוצא רווח לעצמו, ההתנהגות הזאת מבוטלת. כך אנחנו תמיד בוחרים (ממיינים) בתוכנו פעולות, מטרות, סביבה חדשה וכדומה.

האגו שלנו פעם הוביל אותנו לדת, אבל עכשיו הוא גדול מדי ומוציא אותנו מתוך אמונות בלתי סבירות ביחס למציאות. האגו דורש הוכחות, ואם לא, הוא אינו מסוגל לשמור אמונים ללא תועלת ממשית לעצמו. לכן, אין ספק שכל הדתות ימותו ואת מקומן תתפוסנה התרבויות. למעשה, כבר היום כל דת היא בעיקר תרבותו של עם מסוים, המנהגים שלו, ולא האמונה.

ידיעות קודמות בנושא:
"לפי עיוור לא תיתן מכשול"
תפקידה של הדת בתהליך ההתפתחות
מהעולם הבא – למציאות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest