בוא אל פרעה

שאלה: מדוע אני לא זוכר את הבורא?

תשובתי: כי אתה לא מרגיש בו צורך. כאשר אתה צריך מישהו, אתה נזכר בו. האגו עושה זאת בקלות.

שאלה: עד כמה הוא חייב לשבור אותי כדי שאני באמת אזכור אותו? הרי לא משנה מה אני עושה – שום דבר לא עוזר.

תשובתי: אין דבר כזה, תמיד אפשר להוסיף יגיעה בחיבור, בדאגה לקבוצה, לחברים. מדובר רק על מאמצים פנימיים, שאינם תלויים בכמה היום שלך עמוס, וכמה כוחות פיזיים נשארו לך. העניין כאן הוא הרגישות: אתה כל הזמן משתדל לא להתרחק מהחברים, להחזיק אותם במחשבה ממוקדת ולגלות בהם את העתיד שלך.

שאלה: בכנס הייתה לנו סביבה שתומכת בעבודה הפנימית. מלמעלה כאילו נתנו לנו לטעום ממנה, ועכשיו לא נשאר כמעט כלום חוץ מחותם בתודעה.

תשובתי: האם זה לא מספיק כדי להתעורר?

שאלה: לא. הרי הרצון לגמרי משתלט עליה.

תשובתי: באמת? כרגע כשאתה זוכר את המצב ההוא וקצת מצטער שהוא חלף, האם אתה לא יכול להכריח את עצמך לעשות איזה שהן פעולות? האם אתם לא יכולים להתחייב במשהו אחד כלפי השני, לכרות ברית, ערבות? מה יהיה אם לא תעשו זאת? צריך לנסות, אז תרגישו שאין לכם כוחות ותגלו צורך בבורא כשותף. תדרוש אותו! רק כאשר משה הגיע לקצה, הבורא אמר לו "בוא אל פרעה". משה גדל בבית של פרעה, התחנך שם, הוא היה כמו נסיך אהוב, הצליח בכל דבר בזכות האגו שלו. ועכשיו הוא רוצה דבר הפוך, כאילו אינו מכיר בסבו, ובא אליו כאדם זר: "אין לנו שום דבר משותף. אתה פרעה, ואני מתייחס אליך כפרעה ולא כסבא."

שאלה: אבל הרצון מבטל את הגישה הזאת. אפילו אם אתה מרגיש צורך בגורם שלישי, הרצון לא נותן לך לפנות אליו.

תשובתי: עוד כמה מאמצים, ואתה תגלה צורך בבורא. עכשיו אתה לא צריך אותו, אתה לא מאמין שהוא מסוגל לעזור לך, שהוא קיים ושולט בכל דבר, שהוא מסדר את הכול בחיים שלך, שזה הוא שהכביד את ליבו של פרעה. אתה לא מקשר בין הדברים.

שאלה: איך לתקן את הנתק בקשר, כאשר בשכל אתה מבין, והרצון דורש משהו אחר?

תשובתי: אין חכם כבעל ניסיון, רק עקשנות והתמדה יעזרו. ואם התייאשת, אם אתה רוצה לעזוב, אם אתה יכול להרשות לעצמך לשבת ולא לעשות שום דבר, קודם כל במוח ובלב, אם אתה לא מבקש עזרה מהחברים, תמצא לך כאלה שעוד לא דעכו ויכולים לעזור. תחפש את ציון הדרך שלך – משה, שיכול ליצור קשר עם הבורא. אין מה לעשות, לעבוד בניגוד לרצון בלתי אפשרי. אבל אנחנו חייבים לגייס כוחות ואמצעים שכאילו תומכים ברצון, אבל בדרך מתהפכים.

שאלה: איך עושים את זה? תיאורטית הכול ברור, אבל למעשה?

תשובתי: חסרה כאן בהירות. צריך להמשיך לעבוד ולשבור, לשבור את הרצון. נראה לך, למה להתפרץ לדלת פתוחה? כי כאשר אתה תיתקע בקיר, אתה פתאום תחכים ותבין כיצד לקרוא לבורא לעזור לך. והוא כבר ישבור את ההתנגדות שלך. אבל עכשיו אתה לא פונה אליו, לא מרגיש בכך צורך. אתה עושה מאמצים להתחבר, אבל עוד לא הפסדת מספיק כדי לקרוא לבורא. במקום זה אתה מוותר, כאילו השקעת מאה דולר ומוכן להשלים עם ההפסד, אפילו שקצת חבל.

ואם היית משקיע את כל מה שיש לך, את כל הרכוש שלך? אז לא היית מוותר והיית עושה הכול כדי להצליח.

ההבדל כאן הוא לא כמותי, אלא איכותי. פתאום, אחרי שאתה דפקת בלבבות של החברים כל כך הרבה זמן, וניסית להתחבר איתם מה שלא יהיה, אתה מגלה שאין לך כוח להמשיך. ואף על פי כן אתה ממשיך, עוד ועוד, וכאשר באמת אין לך כבר כוח – באותה הנקודה אתה מגלה את הבורא: "עכשיו אני רק אדרוש ממנו שהוא יקשר בינינו. אני כבר מרגיש את המערכת הכללית ואת היצר הרע, השנאה ההדדית. ועכשיו, שם אני רוצה לגלות את הבורא. אני כבר רואה אותו – זה הוא מסדר לנו הכול, זה הוא במכוון הכביד את לבו של פרעה. ועכשיו אני אכריח אותו לפעול." אבל אפילו אם אתה מבין את זה, אתה לא מיד יכול להכריח אותו. צריך שכל הרצונות והכוונות שלך יהיו מסודרים נכון פחות או יותר. האם הבורא לא רוצה להיטיב לך? אבל הוא צריך כלי שלם שמלא בחיסרון הנכון.

שאלה: אז צריך פשוט לדפוק באותה הנקודה?

תשובתי: זה לא פשוט, הנקודה כל הזמן משתנה. כל פעם היא קצת אחרת, עמוקה יותר, קשורה יותר לכל הנקודות האחרות. הרי אתה כל הזמן עולה.

שאלה: ומה לעשות עם הנזק שאני גורם לחברים בדרך?

תשובתי: אתה מביא רק תועלת. הרי מעל הרצון שלך אתה משתדל להוסיף משהו לאיחוד הכללי. אז מדוע אתה קורה לזה נזק?

שאלה: הנזק הוא בכך שאני לא מצליח לדאוג להם במחשבות, לתמוך בהם במשך היום.

תשובתי: זה מכיוון שהבורא "שם לך רגל". דווקא הוא מכביד את לבך – הלב של פרעה. אבל מעל זה אתה עושה מאמצים, כמו משה שלא מסכים עם פרעה. המאמצים הללו הם שלך, והכבדת הלב של כל הקבוצה – היא מהבורא. אז מה אתה בוכה? הכול בסדר.

שאלה: אני יודע שצריך לתת לחברים משהו אחר ואני לא יכול.

תשובתי: גם פרעה, כלומר היצר הרע, השנאה בין החברים, וגם הקבוצה עצמה ביחד עם האהבה העתידה שלה – כל זה, זה הבורא. הוא מצטייר לך בצורות כאלה כדי למשוך אותך לחיבור עימו.

מתוך שיעור על מאמר "מתן תורה", 25.09.2012

ידיעות קודמות בנושא:
היכרות עם היצר הרע
תבדוק שאתה לא מבזבז מאמצים לשווא
המכות האחרונות של פרעה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest