נכלל מרצון

בעל הסולם, מאמר "השלום בעולם":

"אין בכלל אלא מה שבפרט, וטובת הכלל היא טובת כל יחיד ויחיד. המזיק לכלל נוטל חלקו בנזק. והמטיב לכלל נוטל חלקו בהטבה. כי היחידים הם חלק מכלל. ואין לכלל ערך כלשהו והוספה כלשהי יותר מסכום היחידים שבו."

צריכים לקבל את זה כחוקים שפועלים. והאם הם מתגלים או לא, זה תלוי בהתפתחות האדם.

כולנו חלקים של המנגנון הכללי. כל אחד בדומה לגלגל שיניים מסתובב בהתאם לאחרים ולא שואלים אותו האם הוא רוצה בכך או לא. המכונה כבר הורכבה ופועלת. ואם אתה מרגיש את עצמך חופשי ועצמאי, זה רק בגלל שאתה מנותק מהמציאות. אתה פשוט לא יודע כיצד "מסובבים" אותך.

אולם בשלב מסוים מראים לך שמעתה והלאה אתה צריך להסתובב בצורה מודעת והכרתית. ואם אתה לא עושה את זה, אתה חווה רגשות לא נעימים.

בואו נדגים את זה בשרטוט. ובכן, קיים מנגנון שכל הגלגלים שלו מסתובבים בצורה אידיאלית. אליהם מחובר מנוע קטן (M) והוא מסובב אותם, את כולם.

לאחר מכן, לכל גלגל נותנים להבין שבאיזה שהוא חלק מעבודתו (נסמן אותו באדום) הוא כבר צריך להתגלגל לא בצורה אינסטינקטיבית אלא לפי רצונו, מתוך האיחוד עם האחרים, מתוך האחריות כלפיהם, מתוך האהבה אליהם.

האדם מרגיש שהם כולם תלויים בו, ואז ב"תחום האדום" שלו נפתחים שני כוחות: כוח הרע וכוח הטוב. הוא יודע שהוא צריך לפעול בטוב, אך לא יכול לעשות עם עצמו כלום ורוצה לפעול ברע. בדיוק בפער (Δ) הזה מופיעה אצלו הבחירה החופשית.

ובכן, המכונה עובדת ואתה מסתובב. בסופו של דבר, כמו שנאמר, אף אחד לא יידחה מהבורא וכולם יחזרו לשורשם. "כי לא ידח ממנו נדח, וכל הגלגל מתגלגל לבא אל הקדושה לשורשו". (בעה"ס, מאמר החרות). כך או אחרת, כולנו הפועלים שלו. אולם, אם יש לך "נקודה שבלב" אתה רוצה לגלות את האמת ומבצע לשם כך פעולות מיוחדות, אתה לפתע מגלה מציאות והיא באה לידי ביטוי לפניך בשני אופנים.

אז מופיעה לך ההזדמנות להתכלל בתוכה, לגלות ולהבין את ה"מנוע" שלה – את הבורא, וכן את מחשבת הבריאה ואת כל המערכת שלו. כשאתה הופך להיות חלק מהתהליך ומשווה את עצמך עם ה"מכונה" הזו אתה מתחיל להבין מה היא מהווה, למה היא מיועדת וכו'.

ואתה מוצא את עצמך בין שני ההפכים. מצד אחד, האגו מושך החוצה: "בשביל מה אתה צריך את זה? תחיה את מה שיש. מה שיהיה יהיה". ומצד שני אתה נמשך ליותר.

וכאן אתה חייב להחליף את הכוח המניע. במקום להתפעל מהמשיכה לגילויים חדשים תתחיל להתקדם באמת – להתכלל במנגנון הכללי ולפעול בו.

וזה אפשרי רק בתנאי שאתה נכלל רק כדי לעזור לאחרים. לא בגלל שאתה רוצה להבין ולהרגיש איזה חידוש, להשתתף במשהו גדול, אלא כדי לכוון את הכוחות שלך לעזרה למנגנון הכללי, לעזרה לאחרים. אתה צריך להחליף את סיבת ההשתתפות שלך. עכשיו מעוררים אותך על ידי ייסורים ואתה צריך להחליף אותם לייסורי אהבה.

ובנוגע ל"מכונה", היא תעבוד כרגיל. העולם שלנו פשוט "מסתובב", אך לך נותנים לפקוח את העיניים על מה שנקרא "העולם העליון" – על אותה הספירה שבה מתבצעים כל החשבונות ומתקבלות ההחלטות…

מתוך השיעור על המאמר "השלום בעולם", 10.09.2012

ידיעות קודמות בנושא:
בורג שבגללו נשבר העולם
הגבולות של השילוב האגואיסטי
לאן הגלגל שלי צריך להסתובב?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest