זמן ההבשלה

בעל הסולם, מאמר "עת לעשות":

"זה זמן רב, אשר מוסר כליותי ירדפוני יום יום, לצאת מגדרי, ולחבר איזה חיבור יסודי, בדבר נשמת היהדות והדת ובידיעת מקוריות בחכמת הקבלה, ולהפיצו בקרב העם. באופן, שישיגו מתוכו היכרות והבנה בכלל הדברים, העומדים ברומו של עולם, כראוי, באופים וצביונם האמיתי."

אנחנו צריכים להבין, עד כמה קשה למקובל לצאת מהמסגרות שלו. כי ישנן הגבלות גדולות מאוד לגילוי חכמת הקבלה.

אפילו עכשיו, כשלא התגלה עוד הרבה מאוד, אנחנו רואים שאת היסודות של קיומה מעל לדרגת ה"חי", האנושות רכשה בהרבה תחומים מחכמת הקבלה. בתקופות היסטוריה שונות על ידי שיטות שונות היא העשירה את העולם: דרך חכמי יוון, דרך כל מיני תלמידים שהדליפו את ידיעתה. מכאן נוצרו הדתות: תחילה היהדות ואחר כך הנצרות והאסלם. מכאן יצאו כל מיני סוגים של אמונות, שהחלו עוד מימי אברהם בקרב עמי המזרח.

בסופו של דבר הכול נובע מפירורים של חכמת הקבלה, שמדברת על הכוחות שפועלים בעולם ושמובילים את האדם לקראת התיקון הנקוב מראש.

על בסיס זה אנשים ייסדו גישות פילוסופיות, לימודים מטפיזיים, דוקטרינות תיאולוגיות וכולי. ואחר כך תבניות אלה היקשו מאוד על הדרך אל האמת. כי האנשים שקעו בבלבול, בכך שלקחו מחכמת הקבלה רישומים מערכתיים נפרדים ויצרו מהם כל מיני תפיסות ומערכות, כל אחד לפי הלך רוחו. בכך הם ניסו לבסס משיכות עצמיות לאמת ועוצמה, בכך ששלו את מקוריות הקבלה. כדאי ללמוד מדוגמאות הללו: האנשים מקבלים מחכמת הקבלה ראייה מערכתית והופכים אותה לֵמה שמועיל להם.

ולכן היה קיים איסור לגלות את חכמת הקבלה. כי אם האור נשפך על כלי שאינו מוכן, זה נקרא "פרי בוסר" ונושא צרות גדולות גם לאומות העולם וגם לעם ישראל. לעמים הוא מהווה מכשול בלקבל את האמת, ועל ישראל זה מזמין שנאה ומרחיק מהתיקון.

כתוצאה מכך, החכמים נזהרו מאוד ולא גילו את חכמת הקבלה. גם אם אדם שמע עליה, הוא לא היה יכול להשיג שום מידע. רק בשלושים השנים האחרונות ספרי הקבלה הופיעו בחנויות וגם זה לא בכל מקום. ולפני כן פשוט לא ניתן היה למצוא אותם.

יתרה מכך, המקובלים הציבו תנאים כבדים כלפי תלמידים פוטנציאליים ואפילו הפיצו שמועות שליליות, כדי לא לאפשר לעם היהודי לגשת לחכמת הקבלה. כי אם האדם אינו מיועד לכך, אין לו רצון בוער אמיתי, אז עדיין אסור לו לפנות לחכמה זו. תחילה הוא צריך לסיים שלבי התפתחות מסוימים. כי כולנו הרי חלקים מהרצון הכללי, שמבשיל בהדרגה.

ורק היום הגיע הזמן, שכבר אין ממה לפחד. להיפך, אנחנו צריכים להפיץ את חכמת הקבלה, כלומר לפעול בשיטות הפוכות.

בעיקרון, בעל הסולם היה המקובל הראשון שגילה את החכמה הזאת להמונים. הוא כתב המון חומרים לקהל הרחב, כולל עיתון "האומה" וכל מיני מאמרים שונים. מי יודע כמה מחשבות, חרדות ומאמצים זה עלה לו, החל עוד מוורשה בתחילת המאה שעברה, כאשר הוא החליט שאין ברירה אחרת וחייבים לפנות לכולם.

מתוך שיעור על המאמר "עת לעשות" של בעל הסולם, 23.08.2012

ידיעות קודמות בנושא:
היזהרו מחיקויים
גילוי הקבלה לעולם: זה רע או טוב?
למה היה קיים איסור על לימוד חכמת הקבלה?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest