דף הבית / המשבר ופתרונו / Homo militaris – האדם המיליטנטי

Homo militaris – האדם המיליטנטי

דעה: מכל צורות ההתנהגות של בני האנוש הצורה המגעילה ביותר היא מלחמת חורמה – השמדה הדדית. אחרי כל טבח בני האדם נשבעים שהמלחמה שהסתיימה היא האחרונה, אבל בזמן האחרון הם מתייחסים למלחמה כאל גילוי הרצון החופשי של בני האנוש, כתופעה אנושית גרידא.

נאלצנו להיפרד מהתקווה שההשכלה הכללית או יצירת הנשק הנוראי יפסיקו את המלחמות. אף אחד לא צפה שמלחמות של המאה ה- 20 יהיו עקובות מדם ומגוונות ביותר לפי סוגיהן – ממלחמות עולם עד למלחמות בין שבטים.

פרויד חשב שעם ניצחונה של התרבות המלחמות ילכו וידעכו, שהאינסטינקטים ישתנו תחת השפעת הסביבה – יתגברו תוך כדי שימושם ויחלשו מחוסר שימוש. אבל כיום הביולוגים יודעים שתוכנות האינסטינקטים מועברות על ידי הגנים מדור לדור ואינן נעלמות. כל עוד קיימות תוכנות האינסטינקטים, כדאי לנו לדעת עליהן יותר.

התוקפנות מתעוררת מבפנים ומצטברת. בהעדר גירוי היא עדיין מתממשת על ידי כך שמופנית לאנשים חלשים או לחפצים דוממים. תוקפנות ופחד קשורים זה בזה. תוקפנות תמיד מתלווה בהתקף של פחד, ופחד עלול להסלים את התוקפנות.

כדי להימנע ממריבה, החיות מפגינות איום, ובמקרים רבים זה מספיק כדי למנוע אותה. האדם שייך למינים עם רמת אגרסיביות גבוהה, אבל הבעיה שלו היא אחרת.

התייחסותי: רק היישום הכללי של החינוך האינטגרלי יכול לעזור לנו. במהלכו אנחנו מגלים את כולם כ"משלנו", ומכירים בכך שעל ידי גרימת נזק לאחרים אנחנו פי כמה מזיקים לעצמינו. אנחנו מתחילים להרגיש את כולם כחלק מהשלם האחיד שלנו. רק כך העולם יגיע לשלווה ולהתעלות.

ידיעות קודמות בנושא:
מלחמה או שלום ?
על סף מלחמת 30 השנים החדשה
התוכניות המסוכנות של המפסידנים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest