דף הבית / המשבר ופתרונו / החלמה מהאגו במשטר של בית הבראה

החלמה מהאגו במשטר של בית הבראה

שאלה: אנחנו מוקיעים את האגו כמקור לכל הצרות. אך בעצם, מה רע בדאגה לעצמך? זוהי הרי התכונה הטבעית והיסודית שלנו.

תשובתי: צריך להבין, שאם אתה כל הזמן דואג רק לתועלת שלך, בעצם אתה מזיק לעצמך, מגביל את עצמך ואינך מצליח.

כאן מסתתר הרגע שאותו האדם צריך להרגיש לעומק. באמת, ישנם אנשים שרוצים "לצאת מתוך עצמם", מהמוגבלות שלהם. יש בהם שאיפה "לצאת מהגוף", להרחיב אופקים ולראות את העולם: "בשביל מה הוא ולמה? מה יש עוד חוץ מהחיים האלה?".

לא לכולם אופייני הדחף הזה, אבל היום, כאשר כל העולם סובל, צריך להסביר לאנשים שהאפשרות היחידה להינצל מהצרות, היא לקשור את עצמך בקשרים טובים עם הסביבה. במקרה ההפוך נהרסים היחסים במשפחה, במדינה, בעולם, אף אחד לא נהנה וכולם סובלים.

והעיקר, בגלל יחסים מקולקלים כאלה איננו יכולים אפילו לספק לעצמנו לחם חוק. מערכת המזון, האקלים, הכול נהרס. כך גם במשפחה עם היחסים המקולקלים שום דבר כבר לא עובד.

שאלה: אבל למה בגלל זה אני צריך להפסיק לדאוג לרווחה שלי? כל היצורים בעולם מנסים להיטיב ולסדר את החיים שלהם. האם השאיפה הבסיסית הזאת נמצאת ביסודן של הבעיות שלנו, למשל הבעיות המשפחתיות?

תשובתי: נניח, שבמשפחה התקלקלו היחסים. המקרר ריק למחצה, הר של כביסה מלוכלכת, הכול השתבש. דרך אגב, אותו הדבר קורה גם בעולם – חוסר ביחסים הדדיים טובים ונכונים הורס הכול. חלק אחד של האנושות זורק טונות של מזון לפח האשפה, והחלק השני מת מרעב. מתבזבזים מיליארדים למערכת הבריאות, אולם למעשה כולנו חולים באיזה שהן מחלות.

ברור, שזה לא יכול להימשך כך. לכן זוג נשוי שמוכן להשתנות מגיע אלינו לקורסים, ואנחנו מסבירים לו, שמהדאגה לעצמו הוא צריך לעבור לדאגה לזולת, במקרה הזה, לבן/בת הזוג.

"על כל פשעים תכסה אהבה", העיקרון הזה ממומש בצורה אגואיסטית. אף אחד אינו דורש מהאדם להתנתק מהאגו שלו, אלא רק צריך לבנות מעליו יחס חדש כלפי מה שבחוץ, כלפי בן/בת הזוג, כלפי אנשים אחרים, כלפי העולם, כלפי הטבע, כלפי האקולוגיה וכולי.

צריך לתפוס את העולם כ"עגול", אינטגרלי. כלומר, תתחיל לקבל את כל מה שנמצא מחוץ לאגו שלך, כשלך, בדומה לאימא שמטפלת בילד שלה. ואז יהיה לך טוב.

כל העניין הוא, להשתמש באגו שלך בצורה יותר נכונה וחכמה, אבל כלל לא להתנתק ממנו. בני הזוג רוצים להצליח בצורה אגואיסטית בחיים, וממשיכים לדבוק בקו הזה. משתנה רק הגישה לעניין – לאור מה שמתרחש בעולם, במשפחה, קיימת רק שיטה אחת – להתעלות מעל לאגו ולהשתמש בו בכיוון ההפוך. תבחן את בן/בת הזוג כרֵאִי של התכונות העצמיות שלך, ובהתאם לכך תפעיל את האגו בצורה הפוכה. אז במקום היצר הרע, יופיע אצלך היצר הטוב.

כאן העיקר זה ליצור "אינקובטור", כלומר, סביבה נכונה. אם האדם יחיה ב"חממה" הזאת, אז לא יידרשו לו מאמצים מיוחדים. על ידי השפעתה, הסביבה תעלה בעיניו את הדאגה לזולת ותיתן לו את הכיוון הנכון. אז הגישה הזאת לחיים תהפוך עבורו לטבעית. כך גם הילד מקבל בקלות את המוסר של החבורה שלו. כן, יש כאן קשיים: למשל, זוגות נשואים זקוקים ל"עיצוב מחדש". אבל השינויים האלה יעברו יחסית בקלות ובנעימות, כמו החלמה בבית הבראה.

ודאי, האדם בעצמו גם כן צריך להשתתף בתהליך, ברגש ובהבנה, מרצונו החופשי. התמיכה שלו היא הכרחית, הוא לא יכול לבוא סתם כך ולומר: "תשנו אותי". אבל כך או אחרת, הוא בהחלט מסוגל להסכים ולא נדרש ממנו שום דבר על-אנושי.

מתוך התוכנית "חיים חדשים" שיחה 32, 11.07.2012

ידיעות קודמות בנושא:
מחליפים את התוכנה הישנה
ממשפחה חדשה לחברה חדשה
שאלה של חדר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest