דף הבית / משבר עולמי / הקריסה הגלובלית תואץ

הקריסה הגלובלית תואץ

rav_2008-11-14_sl_img_7133_w.jpg

מאמר דעה: במהלך שניים-שלושה החודשים האחרונים, הכלכלה האמריקאית מואטת. המשתנים הכלכליים הבולטים מראים על קריסות פתאומיות או על קיצוץ ממשי.

הכלכלה הסינית מואטת יותר ממה שמראים הנתונים הרשמיים. המודל הכלכלי של סין תלוי בהרבה בהשקעות הון ובייצוא, ובו בזמן, הוצאות הצריכה הפנימית מהוות, כמו קודם, חלק יחסית קטן מהתמ"ג. סין לא תוכל להימלט מ"נחיתת חירום".

האטת קצב הצמיחה באירופה, בארה"ב ובסין משפיעות גם כן על כלכלת המדינות המתפתחות, שתלויות מאוד בייצוא.

בנוסף, הצמיחה המואטת יוצרת לחץ על הורדת מחירי חומרי הגלם. למרות כל הדיבורים על פיתרון, נראה ברור מאליו שהכלכלות של כל המדינות קשורות אחת לשנייה, והתקוות למציאת "אואזיס פורח בעולם" שהופך בהדרגה לאינטגרלי, נעשות יותר ויותר קלושות.

למוסדות המוניטרים-פיסקלים הרשמיים גם כן לא נותרה תחמושת.

אנחנו חושבים שהירידה המשמעותית של השווקים עודנה לפנינו.

התייחסותי: לאף אחד מהמומחים אין תוכנית יציאה מהמשבר הכללי, כיוון שהוא כללי, רב-תחומי, אינטגרלי. העולם שהפך לאינטגרלי דורש בדיוק כזו גישה אינטגרלית. את הפיתרון הזה יכולה להציע רק חברה שמאורגנת באופן אינטגרלי, חברה שיש לה הרגשה והבנה של העולם המחובר באופן הדדי. כמובן, אפשר עוד להמשיך את הניסיונות להוביל את העולם בדרך אגואיסטית ופרוטקציוניסטית, אבל ההתנהגות הזו מבטיחה לנו ייסורים גדולים, שהם בכל מקרה יביאו אותנו לצורך לשנות את עצמינו, כדי לשרוד בעולם החדש המחובר הדדית. בלי החדרת חינוך חובה אינטגרלי להמונים, לא נצליח, וככל שנבין זאת מוקדם יותר, כך היציאה מהמשבר תתבצע עם פחות אבידות.

ידיעות קודמות בנושא:
המשבר ילמד אותנו להתקרב
ניבאו לעולם את הדיכאון הגדול השני
איך תתפרק הכלכלה העולמית במאה ה- 21

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest